Jaga:     
Uudised

AEGA pole? Planeeri paremini!

Kuulen tuttavaid tihti ütlemas, et neil pole aega. Pole aega, et lihtsalt kokku saada ja jutustada. Pole aega, et õhtul korralikult süüa. Pole aega, et trenni teha. Pole aega, et mõelda endale. Ja kui sealt edasi uurida, siis selgub, et kuhjumas on tegemata tööde virn ja et ollakse rahulolematud.

Ülikooli esimesel aastal olin ma täielik stressaja, sest mu õlul oli esimest korda vastutus ettevõtte näol. Ma teadsin, et ma ei saa kedagi alt vedada, sest mind oli usaldatud. Mulle meeldis mõte, et jätkan kooliteed, küll aga ei osanud ma planeerida aega, et kui palju aega kulutan õppetegevuseks, palju tööasjadeks ja palju selleks, et olla vabatahtlik ja palju selleks, et tegeleda endale meelepäraste tegevustega. Lisaks sellele olid mul tugevad alaseljavalud, mille tõttu pikalt ühel kohal istumine oli raske. Ja sellepärast jäid nii mõnedki loengud vahele, mis tekitas omakorda stressi.

Alustasingi esmalt oma tervisest ehk siis alaseljast, mis oli suvel töötades saanud liiga suure koormuse. Hakkasin käima trennides, kus treenisin keskkere. Vahel olid trennid väga rasked, emotsionaalselt, sest pidevalt keerlesid mõtted sellest, palju asju mul veel tegemata on ja kuidas tähtajad lähenevad. Kuigi paari kuuga ei muutunud mu mindset, oli mul hea meel, et sain seljavaludest vabaks. Jätkasin ka edasi treeningutega, et hoolitseda oma keha eest.

Teadsin Aivar Hallerit ka varem, ta oli olnud meie meeskonna mentor, kui käisin noorteprogrammis Entrum ning ülikooli esimesel aastal puutusime rohkem kokku. Rääkisin talle oma murest, kuidas tegemata asjad kuhjuvad ja kuidas motivatsioon langeb. Rääkisime aja planeerimisest ning sellest, kuidas tuleb leida aega iseenda jaoks ning kuidas end aktsepteerida sellisena nagu oled. Tihti tahame olla veel paremad ja jõuda veel rohkem, kuid stopp. Selle kõige juures ei tohi unustada iseennast ning puhkamist, mis on vajalik selleks, et kasutada oma aega efektiivselt. Järk-järgult õppisin ma aega võtma iseenda jaoks. Kui olin otsustanud, et aeg on puhata, siis ma ka puhkasin, mitte ei mõelnud kõigele sellele, mida peaks tegema. See oli see hetk, kus mõistsin kui oluline on BodyBalance’i lõpulõdvestusosa ja kui palju see annab, kui lihtsalt lasta kõigel minna ja viibida hetkes.

Kui su to do list on praeguseks juba kilomeetritepikkune, siis on aeg midagi ette võtta, et saavutada efektiivsus ning keskenduda olulisele. Unusta see, et sa pead olema tubli ja saama kõik asjad ideaalselt valmis. Keskendu olulisele ning anna endast parim. Ära muretse sellepärast, et su tänane parim ei ole sama, mis tuleviku parim, sest praegu, hetkel, pole sul neid kogemusi, mis on sul kahe aasta pärast. Seega anna endast hetke parim ning ole endaga rahul. Nipid, mida mina kasutan, et aega planeerida ja aega efektiivselt kasutada.

  1. Koosta nimekiri kõikidest tegevusteks, mis sul teha vaja on
    Kirjuta üles kõik see, mis nõuab sinu tähelepanu ning kirjuta iga tegevuse lõppu ka see, millal on tähtaeg ning orienteeruv aeg, mis sul kulub ülesande täitmiseks. Kui kõik ülesanded on kirjas, siis jaga need päeva/nädala/kuu lõikes ära. Kui sul on käsil mõni pikaajalisem projekt, siis jaga see erinevatele päevadele ja kirjuta üles mitu tundi sa antud ülesandega päeva jooksul tegeled. Kõige viimasena koosta näiteks igal hommikul (või miks mitte ka eelmise päeva õhtul) to do list tähtsuse järjekorras kõigest sellest, mis sa peaksid päeva jooksul tehtud saama (soovi korral kirjuta iga ülesande lõppu orienteeruv aeg, mis sul ülesande täitmise jaoks kulub).
  2. Tee regulaarseid pause
    Võta iga 45-90 minuti tagant väike 10-minutine paus, kus saad korra töölaua tagant püsti tulla, sirutada. Soovi korral joo vett, söö puuvili ära või mõned pähklid. Samuti võid külastada Facebook’i, kuid oluline on see, et sa ei unustaks end sinna. Kui tunned, et sotsiaalvõrgustikud ei aita sul puhata, vaid tekitavad lisapingeid, siis unusta need sootuks. Saad tegeleda sellega õhtul. Hea võimalus on näiteks suhelda kolleegiga, küsida, kuidas tal läheb ja olla aktiivne suhtleja. Hea on rääkida positiivsetel teemadel, nii sujub ka töö kiiremini.
  3. Küsi abi
    Kui mõni ülesanne on selline, millest sa täpselt aru ei saa või sa ei oska seda teha, siis küsi targematelt nõu. Ära karda abi küsida, sest see, kui sa küsid abi, näitab, et sulle läheb ülesanne korda ja sa soovid anda parima. Tihti võib meile takistuseks saada see, et me ei julge abi küsida ja proovime ise tulutult tegeleda asjaga, millest me aru ei saa. See kulutab esiteks aega ja teiseks tekitab meis ka negatiivseid emotsioone.
  4. Sulge Facebook’i aken
    Samal ajal kui tööd teed, on hea, kui su telefon ei tee häält iga sõnumi saabumisel või arvutis töötades ei ole nähtav, et saabus uus sõnum. See tekitab meis omakorda stressi, sest tahame aktiivsed olla, kuid tihti on raske ülesande juurde tagasi minna. Kui soovid aeg-ajalt Facebook’i kasutada, võta selle jaoks eraldi aeg.
  5. Tegele ühe asjaga korraga
    Võib-olla oli hommik raske – magasid sisse, elukaaslane oli pahas tujus, hommikukohv tegi pluusi mustaks, auto ei läinud hommikul käima… Ära võta tööle kaasa argipäeva muresid, vaid võta aeg keskenduda sellele ülesandele, mis hetkel vajab su tähelepanu ning pühendumist.
  6. Kui tööpäev on läbi, siis unusta tööasjad
    Pärast tööpäeva pole oluline enam see, palju sa tööl jõudsid ära teha. Kas ülemus on homme rahul su tööga või mitte. See, mis tuleb tulevikus, pole sellel hetkel üldse oluline. Oled kodus, siis naudi aega lähedastega, kokka, mängi lapsega/lemmikloomaga.
  7. Kui puhkad, siis puhka päriselt
    Puhkus on väga oluline meie kehale, seega leia une jaoks alati aega. Unusta see, et sa võiksid une arvelt veel mõned ülesanded tehtud saada. Kui oled puhanud, suudad ka paremini keskenduda, mis omakorda aitab sul efektiivsemalt töötada.

Loe Anne Hanni blogi http://annehanni.com/.

0 kommentaari