Jaga:     
Uudised

Ensüümid versus probiootikumid – kas me vajame mõlemaid?

Kirjutasin hiljuti väga põhjalikud artiklid seedeensüümide ja probiootikumide kasudest meie seedeelundkonnale, mis on meie teine aju. Arvatakse, et soolestiku tervisest saavad alguse ka meie haigused või tervis. Seega enne. kui ruttame mingeid ravimeid peale võtma, oleks tark hoopis vaadata, kuidas me oma soolestikus elavate bakterite elu mugavaks teeme või hävitame. Äkki nende toitmisest piisab ning ravimeid ei olegi vaja! Nii mõnelegi lugejale jäi selgusetuks, et mis vahe neil kahel siis täpsemalt on ja kas ja miks me peaksime mõlemaid tarbima. Saamegi kohe teada! 

Täielikult toimiv seedesüsteem on üks imeline süsteem! Suust jämesoolde, toit, mida sööme peab läbima umbes 9 meetrit seedeelundkonda – protsess, mis võib aega võtta rohkem kui 24 tundi! Nagu ka täiuslik toiduretsept, mõned seede”koostisosad” töötavad selle protsessi vältel koostöös, et aidata meie kehal lõhustada ja imendada toitaineid toiduaine rännaku vältel.

Seega, kuidas teha kindlaks, et sinu kehal on olemas kõik, et töödelda kogu seda toitu, mida sa sööd? Kaks kõige olulisemat koostisosa hästitoimivaks seedimiseks on seedeensüümid ja probiootikumid.

Mis on seedeensüümid?

Seedeensüümid on valgud, mida keha toodab selleks, et toidumolekule lõhustada pisemateks ehitusplokkideks, et neid oleks kergem vereringesse imendada. Sinna, kus nad saavad toita tervet meie keha. Eri tüüpi ensüümid lõhustavad kõiki eri toiduaine liike, mis meie seedeelundkonda läbivad.

Seedeensüümid jagunevad kolme peamisse kategooriasse (Kuigi neid on tegelikult palju rohkem – Sille)

  • Proteaas lõhustab valgud (nt kanafilee või munavalge – Sille) peptiidideks ja aminhapeteks.
  • Amülaas muundab tärkliselised (nt kartul või tatar –  Sille) lihtsateks suhkruteks, mida meie keha omastada suudab.
  • Lipaas lõhustab rasvu (nt pähklid või kookosrasv), et neist parima kätte saaks.

Kas sa teadsid, et korralik seedimine algab korralikult toidu mälumisega? Ensüüme toodetakse lisaks süljenäärmetele ka maos, maksas, kõhunäärmes ning peensooles terve selle aja vältel, kui toit seda pikka teekonda läbib. Ensüümid amülaas ja lipaas, mida toodetakse süljes, hakkavad tärkliselisi ja rasva lõhustama kohe, kui sa alustad mälumist, valmistades neid pikaks rännakuks ette.

Kui su kehas on liiga vähe seedeensüüme, võib sellel olla raskusi mingite toidutüüpide lõhustamisega. Kuna ensüümide tootmisprotsess võib vanusega aeglustuda (keskkonnakahjustuste, geenide ja töödeldud toitude tõttu), leiavad teadlased, et ensüümide lisatarbimine aitab paljude seedimisega seotud probleemidega.

Ühes uuringus anti vabatahtlikele levinumate seedeprobleemidega kas ensüümidesegu või selle kaebuse puhul välja kirjutatavat ravimit. Viie päeva pärast, ensüümid tõid võrdse või isegi parema leevenduse kui arstiravim, ilma häirivate kõrvalnähtudeta. (tihtipeale võivad ravimid meie keha kahjustada nii, et pärast ravimikuuri me seda ei tunnegi, vaid alles aastaid hiljem, kui nõrgestatud piirkond on aina rohkem kahju saanud – Sille)

Õige ensüümidekoosluse omamine on ülimalt oluline täieliku seedimise jaoks, kuid heade bakterite olemasolu meie soolestiku sees on täpselt sama oluline.

Parem seedimine probiootikumide abil

Probiootikumid on kasulikud mikroobid, mis on osa inimese mikrobioomist – kõigist tillukestest organismidest, kes meie kehas ja kehal elavad. “Head poisid” (keda on 85% hästitoimivas mikrobioomis) mängivad väga suurt rolli sinu tervena hoidmises. Nad reguleerivad ja tugevdavad immuunsüsteemi (Sügis hakkab tulema! – Sille), aitavad tasakaalustada veresuhkrut (oluline point diabeedikutele – Sille) ning näiteks aitavad reguleerida kaalunumbrit (sõbranna ema ja isa hakkasid probiootikume ja ensüüme korraga tarbima ning muutmata oma toitumist, on ema paari nädalaga kaotanud kilo ja isa poolteist) ja mõjutada tujusid (paremuse poole – Sille).

Kui asi puudutab seedimist, siis on probiootikumid nagu pisikesed superkangelased! Nad mitte ainult ei tegelede halbade mikroorganismide kõrvaldamisega (mida saame näiteks (pesemata) toidust – Sille), aga nad on seedimisprotsessi mängujuhid (nagu meeskonnakapten, kes asja juhib – Sille).

Mäletad, et rääkisin, et seedimine algab suus? Kui see korralikult mälutud ja alla neelatud toit jõuab soolestikku (kus mikroobid elavad), tulevad mängu needsamad head poisid, kes aitavad toitu edasi väiksemateks imendatavateks tükkideks lõhustama.

Probiootikumid isegi toodavad enda ensüüme, mis aitavad sul toitu paremini seedida. See on põhjus, miks inimene, kellel on raskusi näiteks laktoosi seedimisega, saab sellega paremini hakkama probiootikume tarbides. Kindlat tüüpi probiootikumitüved toodavad laktaasi, mis seedib lakstoosi ära enne, kui see võiks ajutisi seedeprobleeme (nagu puhitused ja gaas) üldse tekitada. Ühes uuringus, kus inimestele anti Lactobacillus reuteri tüvenimega probiootikume, näitasid paranenud piimatoodete seedimisvõimet.

Lisaks aitavad probiootikumid kaasa ka üldisele toitainete imendumisele, aidates kaasa väärtuslike vitamiinide ja mineraalide saamisele, mida meie keha vajab, et särada ja toimida (Osa vitamiine toodetakse ainult ensüümide abil – Sille). 

Viis sammu parima seedimiseni

1. Söö toorelt: toored, töötlemata taimebaasil toidud nagu puuviljad, köögiviljad ja pähklid on imelised ensüümideallikad. Kuumtöötlemine hävitab toidus esinevad seedeensüümid, seega söö nii tihti toorelt kui võimalik, et tagada parem seedimine (Ei pea hakkama toortaimetoitlaseks, kuid tasub mõelda sellele, et isegi kui sul ei ole nii tundlik keha, mis koheselt seedeprobleeme pärast söömist välja viskaks, ei tähenda see seda, et sinu keha kogu toidu ära seedida suutis – Sille).

2. Proovi hapendatult: hapendatud toidud nagu jogurt, keefir, hapukapsas ja kombucha on rikkalikult toitaineid täis, mis sisaldavad üldjuhul ka imelist probiootikumide ja ensüümide kombinatsiooni. Hapendatud toidud on juba osaliselt heade bakterite poolt seeditud, mis tähendab, et neid on väga kerge su kehal vastu võtta!

3. Kombineeri toiduainegruppe:

  • Ära söö valke ja tärkliselisi samala ajal, kuna nad vajavad väga erineval pH tasemel toimivaid süsteeme, mistõttu nad neutraliseerivad kõhus üksteise tegevust (Näiteks liha ja kartul, riis ja kala – tundub päris keeruline, eks, ma tean – Sille). 
  • Ära söö puuvilju ja köögivilju koos, kuna puuviljad tavaliselt ei lõhustu korralikult ära enne, kui nad jõuavad peensoolde. Kui nad mingi raskemini seeditava toiduga makku kinni jäävad, muutub seedimine raskemaks.
  • Söö melonilisi täiesti omaette , see ei seedu üldse hästi ühegi toiduainega.

4. Söö 2-3 tundi enne uinumist: see annab su maole aega ennast tühjendada ja pärast töötamist ka natukene parandada. Lisaks, proovi vahel paastumist tehes varajase õhtusöögi ning hilise hommikusöögi, et anda oma maole natukene puhkust.

5. Tarbi lisanditena probiootikume ja seedeensüüme: tänu tänapäeva moodsatele elustiilidele, ka kõige tervislikumad meie hulgast ei suuda ilmselt toidu seest kätte saada nii palju vajalikke probiootikume ja ensüüme, kui meil vaja oleks (rääkimata siis ebatervislikust toidulauast – Sille). Paljud faktorid nagu stress, töödeldud ja kiirtoidud, ravimid, antobiootikumid toidus (näiteks loomades, keda sööme – Sille) ja antibiootikumid endale taviks, uhuvad head bakterid meie soolestikus ära. Mis omakorda paneb ka ensüümide tootmisele suure põntsu. See ongi põhjus, miks soovitatakse kvaliteetseid toidulisandeid ensüümide ja probiootikumide näol igapäevaselt tarbida.

Toit annab meile energia, mida meil on vaja, et igapäevaselt olla terveim versioon endast. See tähendab, et me peame olema võimelised söödud toitu korralikult seedima. Kui mingi komponendid seedeprotsessis on puudu või tasakaalust väljas, võime kannatada erinevate seedeprobleemide all (mis pikas perspektiivis võivad hakata põhjustama suuremaid tervisehädasid – Sille). 

Süües tervislikult, hapendatud ja ka tooreid toite ning tarbides lisaks kvaliteetseid toidulisandeid, saame olla kindlamad, et seedimine toimub paremini ning meil on igapäevasteks tegemisteks piisavalt palju energiat, et nautida imelist elu, mida me väärt oleme!

PS! kui see teema sind rohkem huvitab, siis soovitan sul üles otsida raamatud The Probiotic Cure ning No Guts, No Glory! – tervis võib päriselt ka niiiiiii lihtne olla! 

Loe ka teisi Brena Fitnessi postitusi http://www.brenafitness.eu/category/blog/.

0 kommentaari