Jaga:     
Uudised

Proovi rattatrenni!

Lisaks suvel niisama maal ja looduses kruiisimisele võib rattasporti ka kui tõsist treeningut võtta.

Triatloniklubi 21cc treener ja Hawaii Expressi rattasõidu ühistrenne juhendav Alma Sarapuu kinnitab, et rattasõit on ala, millega pole kunagi liiga hilja alustada. “Mina hakkasin rattatrenni tegema alles 32-aastaselt, kuid see pole takistanud mul heaks ratturiks saamast,” on ta ise heaks näiteks. Rattasport sobib eriti hästi vastupidavuse arendamiseks. “See ala on liigese- ja südamesõbralik, mis on oluline eriti algajale sportlasele. Näiteks jooksmisega võrreldes langeb rattaga sõites liigestele tunduvalt väiksem koormus ning ka pulss püsib madalamal,” selgitab treener. Jooksjad võivad rattasõiduga oma trenne huvitavamaks muuta ning seeläbi tulemusi parandada. “Arvan, et minu jooksuajad on paranenud osaliselt tänu sellele, et olen neid kahte ala omavahel kombineerinud,” usub Alma ning lisab, et ainult jooksmine oleks tema liigestele liiga koormav ning ilmselt poleks ka piisavalt huvitav.

Mida rattatrennis tehakse?

Kolmandat aastat naistele rattatrenne andev Alma selgitab, mida ühistrennist oodata. “Hooaja alguse treeningutes räägitakse grupisõidu reeglitest ning rattasõidutehnikast ning vajadusel korrigeeritakse sõiduasendit. Alles siis pannakse teooria praktikasse.” Ka päris algajal põhjust karta, et ta ühistrennis hakkama ei saa: “Esimest korda osalejatele sätime kõrvale mõne kogenuma sõitja, kes vajadusel nõu ja jõuga abiks on. Uustulnukale võib esialgu raske olla see, et eessõitjaga tuleb üsna lühikest vahet hoida ning võib-olla harjumuspärasest veidi kiiremini sõita, kuid pärast üht-kaht ühistreeningut harjutakse sellega ära. Sõit muutub iga korraga lõbusamaks,” lubab Alma. Nagu mistahes muu spordialaga, tasub ka rattasõiduga alustada tasapisi. “Hooaja esimesed sõidud ei peaks kestma kauem kui 1-1,5 tundi. Nii saab keha piisavalt aega, et koormusega tasapisi harjuda,” soovitab treener. Kui juba hooaeg käimas, kestab üks korralik rattatrenn paar-kolm tundi. Võib tunduda palju, kuid selle aja jooksul jõuab linnakärast välja minna, et pärast stressirohket tööpäeva aeg maha võtta.

Grupitrenni rõõmud

Kas oled harjunud jalgrattaga üksi sõitma ja arvad, et grupisõit pole sinu jaoks? Tasub siiski proovida – võid positiivselt üllatuda. “Mina sõidan üksinda siis, kui tahan iseenda ja oma mõtetega tegeleda ning võtta aega ümbritsevat märgata, kuid pundis sõites saab teistega lobiseda ning trenn saab kuidagi märkamatult tehtud. Viimastel aastatel olengi rohkem grupiga sõitnud, ja eks kambavaim ole see, mis motiveerib selle raske sammu diivanilt välisukseni ette võtma,” võrdleb Alma üksi ja grupiga sõitmist. Rattatrennis saab kokku mõnus seltskond. Alma juhendatavad Hawaii Expressi trennid on naistele ja meestele eraldi: naistele esmaspäeviti ja meestele neljapäeviti. “Kuidagi on aga välja kujunenud nii, et naiste trennides käib ikkagi mehi rohkem,” naerab Alma. Samas ei tasu karta, et mehed tempo liiga kiireks krutiks: “Hoolitseme selle eest, et kiirus oleks jõukohane kõigile.”

Rattamatkale avatud meelega

Jalgratas on Almale ennekõike treeningvahend, kuid kui ilmad on soojad ja kuivad, käib ta kevadest sügiseni ka rattaga tööl. Suviti armastab ta linnas tiirutada, Kalamaja kohvikuid või vanalinna külastada ning aeg-ajalt võtab koos laheda seltskonnaga ette mõne rattamatka. Eriti eredalt on meelde jäänud paari aasta tagune reis Tšehhi: “Kaunis loodus, ilusad vanad linnad, toredad inimesed ning hea ja soodne õlu – mida muud ühelt rattamatkalt tahta!” kiidab Alma Tšehhimaad. Rattamatkale minnes tuleb vaim valmis panna selleks, et kõik ei pruugi alati ettenähtud plaani järgi minna. “Näiteks ei jõudnud me ühel päeval telkimiskohta tagasi, kuna vaatamisväärsuste uudistamise peale kulus oodatust rohkem aega. Varajasel õhtupoolikul avastasime ennast telkimispaigast 70-80 km kaugusel olevat ning otsustasime ööbima jääda hoopis kohalikku veinimõisasse. Hommikul tõmbasime samad veidike higised riided selga ja peale pidulikku einet võtsime suuna telkimiskoha poole,” meenutab Alma ühe rattamatka seiklusi. “Spontaansusteks tuleb valmis olla!”

Lisainfo: http://www.hawaii.ee/koosveerema.

Artikkel ilmus täismahus Tervis Plussi 2015. aasta augustikuu ajakirjas.

0 kommentaari