Jaga:     
Uudised

Joogaga kilode kallale?

Sageli peetakse joogat vaimseks treeninguks, kus aeglaselt liikudes ja hingamisele keskendudes on võimalik oma mõtteid vaigistada ja saavutada rahutunne südames. Kas võiks aga joogaga hoopis kaalu langetada?

Paljudele on jooga elustiil. Mõnedele on see aga üks imelik tegevus, kus peab ennast kringliks väänama ja naljakalt hingama. Tihtipeale räägitakse jooga puhul vaid selle vaimsest kasulikkusest ning unustatakse mainida füüsilist kasu. Võib kindlalt öelda, et iga inimese jaoks peitub joogas just see kasutegur, mida ta soovib ja otsib.

Jooga ja füüsis

Jooga füüsiliste boonuste seas on kindlalt esireas sügavast hingamisest tulenev südametöö intensiivistumine, närvisüsteemi tasakaalustamine ning tänu paljudele intensiivsetele asenditele ka lihasjõu kasvamine. Paljudel joogaasenditel on väga mõjus toime, need n-ö masseerivad siseelundeid, näiteks soodustavad maksa ja soolestiku tegevust, aktiveerivad kilpnääret ning tasakaalustavad keha pH-d ja närvisüsteemi. Nagu ka igavesele küsimusele, kumb oli enne, kas muna või kana, ei ole ühtset vastust sellele, mis on olulisem, kas jooga vaimne või füüsiline pool. Mõlemad on olulised, ja ilma üheta ei oleks teist. On selge, et regulaarsed joogatreeningud võivad mõjutada meie kehakaalu, kuid seda mitte traditsioonilises tähenduses.

On tõsi, et suurem osa joogastiile ei jõua oma kaloripõletusvõimega ligilähedalegi sellele, mida suudab aeroobne treening. Oma energiakulutuselt on joogatreeningud väga erinevad, varieerudes umbes 180–300 kcal vahel ühes tunnis, samal ajal kui näiteks keskmise tempoga joostes põletab umbes 70kilone inimene ligikaudu 600 kcal tunnis. Samas on jooga siiski treening, ja tõepoolest, teatud füüsilisemate stiilidega tegeledes on kehakaalu langetamine loomulik osa praktikast.

Sulab stress, sulavad kilod

Sellise praktikaga käib loomulikult kaasas ka negatiivse stressi maandamine. Liigsed kilod meie kehas pole seotud vaid kehvade toitumis- ja liikumisharjumustega, vaid ka üleliigse negatiivse stressiga. Kui organism on pidevalt pinge all, on kõik protsessid üle koormatud. Hetkel, kui võetakse ära ülemäärane stress ja lisandub sügav hingamine, rohkelt hapnikku ja liikumine, hakkab koos stressitasemega vähenema ka vajadus koguda lisakilosid ja hoida neid, mida on keha seni säilitanud meie kaitsmiseks.

Samuti on leitud, et jooga aitab muutuda inimestel enda suhtes tähelepanelikumaks ja hoolivamaks ning see mõjutab ka organismi. Näiteks paljud hakkavad rohkem mõtlema, mida nad suhu panevad, ning teevad nii paremaid valikuid. Nad hakkavad vältima toite, mis muudavad nad loiuks ja uniseks (enamasti töödeldud toidud) ning saavutavad parema kehatunnetuse – kas ma olen ikka päriselt näljane või tahan ma seda toitu mõnel muul põhjusel. Neile, kel kaalumured, on suurepärane uudis see, et leebed joogatreeningud sobivad ideaalselt alustamiseks ülekaalulistele. 

Uuring kinnitab: jooga mõjutab kaalu

2005. aastal viis meditsiiniteadlane ja joogapraktik Alan Kristal läbi uurimuse, kuidas jooga võib kehakaalu alandamist mõjutada. Kristal ja tema kolleegid Fred Hutchinsoni vähiuuringute keskuses Seattle’is uurisid 15 500 tervet keskeas (45–55 a) meest ja naist, nende kaalunäitajaid ja füüsilist aktiivsust, sh joogaharrastust, arvestades seejuures ka muid tegureid, mis võivad kaalu mõjutada, sh toitumist. Nad jõudsid järeldusele, et jooga võib tõepoolest aidata inimestel kaalust alla võtta või vähemalt hoida neid normaalkaalus.

Keskmiselt leiti, et need ülekaalulised, kes alustasid joogatreeninguid, langetasid sama ajaga umbes 2 kilo, samal ajal kui need, kes joogaga ei tegelenud, võtsid juurde umbes 6 kilo. Joogaga tegelemiseks peeti uuringus seda, kui inimene tegi vähemalt ühe 30minutilise joogasessiooni nädalas nelja või enama aasta jooksul. Uuringu läbiviija Kristali arvates seisneb jooga mõjujõud ennekõike meie meelte mõjutamises.

Artikkel ilmus täismahus Tervis Plussi 2014. aasta märtsikuu ajakirjas.

0 kommentaari