2
fotot
Jaga:     
Uudised

Kas palavik ja akne on head või halvad nähtused?

Heipahei! Üle pika aja jõudsin jälle arvuti taha, et pikemalt midagi põnevat kirjutada. Seekord on teemaks palavik ja akne. Peamiselt räägin enda kogemusest, kuid seda kõike läbi teooriate ja praktikate, mida olen õppinud ja kuulnud välismaistest usaldusväärsetest allikatest. Ja miks ma sellest räägin, on see, et mul endal on olnud palavikulaadne seisund ja pisike nohuke juba viis päeva, näos on veidrad pisikesed punnid ning ka üks klient just uuris, et kas pähklivõi ja kookosõli söömine võivad suurendada akne tekkimist. Vaatame siis lähemalt!

Palavik on tegelikult vastureaktsioon mingile põletikulisele seisundile. Palavik ei ole iseenesest mingi haigus. See on keha viis näidata, et midagi on valesti. Üldjuhul on kehasse sattunud mingid võõrkehad, millest ta soovib vabaneda või siis on need võõrkehad aja jooksul nii palju kuhjunud, et nüüd ta hakkab nendega võitlema. Üldjuhul võib üks suuri põhjusi, miks palavik tekib, olla seotud toitumisega. Palavik võib loomulikult olla ka mingi organi haiguse sümptom, kuid see on ilmselt juba palju kõrgem palavik. Kõik on omavahel seotud!

Kui sul on ikka 40-kraadine palavik, siis toitumise muutmine ei pruugi aidata, kui asi juba eluohtlikuks võib muutuda, nii et sellises olukorras on targem ikkagi kiirabisse või arsti juurde kihutada. Olgugi, et arst mingit jama lisaks palaviku alandajale meile sisse söödab, on see palavik vähemalt ajutiselt kadunud ja saab keskenduda palaviku põhjusele. On oluline see põhjus üles leida, sest palavik ei ole haigus, palavik on haiguse sümptom. Samamoodi nagu ka kõrge kolesterool ei ole haigus, see on haiguse sümptom.

Võimalikud palaviku põhjused

Üks võimalus on näiteks see, et inimene ei söö piisavalt vitamiine ja mineraale (või siis sööb, aga mingil põhjusel ei saa neid kätte) ning siis ei ole kehal piisavalt kaitsepositsioonil mängijaid, et meie immuunsüsteemi tugevana hoida. Näiteks talvel külmetuda ning haigeks jääda ei pea olema üldse loomulik ja normaalne nähtus. Haigeks jäädakse selle pärast, et immuunsüsteem on haigusele vastuvõtlik, mitte selle pärast, et gripihooaeg on.

Inimesed, kes söövad igapäevaselt väga palju töödeldud toite (pudrud, kotletid, viinerid, kastmed, saiakesed, võileivad, pitsa, pelmeenid, friikartulid jne), on üldjuhul palju haigemad, kui need, kes söövad tasakaalustatumalt värskeid saadusi ning pähkleid-seemneid juurde.

Immuunsüsteemi aitavad tugevdada antioksüdandid, mis käivad vitamiinidega käsikäes, seega näiteks sellised toiduained võiksid meil kõigil olla tihedasti toidulaual: kaneel, kurkum, ingver, piparmünt, küüslauk, sibul, mustikad, spinat, toorkakao, jõhvikad, piprakaun jne. Muidugi, ei pea neid kõiki iga päev sööma ning kui midagi sulle ei maitse, ei tohi seda ka sundida, kuid mõni neist võiks ikka iga päev suhu jõuda.

Vaimsusest ka natuke … kes tegelevad rohkem enda vaimse poole arendamisega, võivad vahepeal tunda palavikulaadseid päevi, kuna koos vaimu arenguga areneb ka keha. Jõudes uute järeldusteni oma elus võib keha muudatustega kaasa mineku ajal natukene palavikuliseks muutuda ning mingeid endisi põletikke nö ravima hakata, mis enam sinu uut vaimset seisundit ei teeni. Seega paar päeva kuni nädal sellist õrna palavikku tajuda on tegelikult väga normaalne – see on keha viis sind parandada.

Miks minul praegu palavik on?

Hakkasin hiljuti katsetama seedeensüüme, millest hakkan tulevikus ilmselt palju rohkem rääkima, kuna näen nende väga (!!!) suurt vajalikkust keskmise eestlase toidulaual. Seedeensüümid põhimõttelisel on olemas igas toidus, mida pole töödeldud – toortoidus. Need ensüümid aitavad toidul lõhustuda – nad on nagu kood toidu lahti muukimiseks. Kuumtöödeldud toidus ei ole enam ühtegi ensüümi ja siis peab keha neid ise tootma hakkama. Võib aga juhtuda, et kui keha neid kogu aeg tootma peab (see tähendab, et toorest toidu inimene eriti ei söö), muutuvad ensüüme tootvad organid ülekoormatuks. Organid võivad ületöö tõttu suureneda mitmekordselt ning selle asemel, et toota keha puhastamiseks vajalikke ensüüme, on keha liiga hõivatud toidu seedimisega ja lagundamisega.

Siin tulevadki mängu suukaudsed ensüümid. Kui neid iga eine juurde tarbida, siis need aitavad kehal toitu paremini lõhustada ning organid peavad palju vähem tööd tegema – see tähendab, et ei pea nii palju ensüüme ise tootma ja saavad tegelema palju tähtsamaga. Ja see tähtsam on keha puhastamine jääkainetest, mis tekivad toidust ning keskkonnamõjudest.

Tihtipeale, kui inimene muudab oma toidulauda kardinaalselt puhtaks, võib tal tekkida üleminekupalavik. Keha hakkab järsku palju rohkem vajalikke mikrotoitaineid kätte saama ning tekib korra šokk. Seejärel on kehal avanenud järsku uus võimalus – keha puhastama hakata (ning olgem ausad, meil on  kõigil keha puhastada vaja). Ning jah, nagu sa näed, keha oskab ise ennast puhastada ja ei ole näiteks detox kuure selleks vaja, aga tänapäevast toitumist ning keskkonnaolusid arvestades, on keha vaja toetada – ta ei saa sellega enam ise hakkama.

Seega, kuna kehal on nüüd nii suured muutused käsil, on palaviku tekkimine pea vältimatu. Järsku avaneb selline imeline võimalus kehast jama välja viskama ning kuna kogu see jama nüüd kehas liikvel on, hakkabki kehas pisike võitlus pihta. Head võitlevad halbadega ning tekib palavik. Samamoodi ka pisikesed punnid, millest ma rääkisin artikli alguses, on mul tekkinud nii otsa ette kui ka oimukohtadele. Need peegeldavad organeid, mis kõige rohkem vatti hetkel saavad – minu puhul erinevad seedeorganid.

Näiteks on olemas ka ketopalavik, mis tekib siis, kui inimese keha on jõudnud ketogeensesse seisundisse. See tekib siis, kui süüakse väga kõrge rasvasisaldusega ning väga madala süsivesikusisaldusega toite. Enne kui keha ketoosi jõuab, tekib nö ketopalavik, mis näitab seda perioodi, kus keha on hakanud üle minema ühelt toimimisviisilt teisele. See ei ole mingilgi määral halb (kui toitumisstiili muutmist on tehtud teadlikult), vaid pigem märguanne, et oled õigel teel.

Seega, kui sul on kerge palavik, tasub mõelda, mida viimasel nädalal söönud või mõelnud oled. Ning olgem ausad, haigeks on ka võimalik end mõelda. Liigne stress on tihedalt seotud immuunsüsteemi nõrgenemisega, seega ka vaimne pinge võib viia palavikuni. Siis tasub alati turgutada ennast endale maitsevate värskete saadustega ning kvaliteetse rasva ning valkudega.

Akne

Akne on põhimõtteliselt samuti keha viis enda seest üleliigset (näiteks toksiine, kemikaale, toidus sisalduvaid lisaaineid) välja ajada. See tähendab, et seal on midagi liiga palju, millega keha toime ei suuda tulla ning selle asemel, et seda kuskile talletada (näiteks rasvarakkude sisse), surub ta seda kehast välja. Miks mõnel inimesel talletab, mõnel välja pritsib ja mõnel hoopis lihtsalt välja tuleb (seda muidugi harvem), ei oska ma veel selgitada. Ma ei ole arst, kuid vastus on kindlasti kusagil olemas! 

Igatahes, võime järeldada, et keskmise inimese akne on seotud laias laastus toitumisega. Kas midagi on liiga palju või midagi on liiga vähe. Nii rasusel kui ka kuival nahal võivad punnid tekkida ning need on ilmselt erinevatest põhjustest alguse saanud. Eks loomulikult võib akne tekkimine olla ka geneetiliselt päritud, kuid see ei ole üldse mingi põhjus, miks akne tekkima peaks. Kõik, mis on geenidega päritud, on elustiiliga välditav.

Paljudel inimestel on näiteks taimetoitlaseks hakkamine kaotanud akne täiesti ära. See ei tähenda, et kõik peaksid taimetoitlaseks hakkama. Meil on siiski erinevad soodumused ja eeldused, kuid tuleb vaadata ikkagi tõeterale otsa – taimetoidus ei ole üldjuhul eriti palju töödeldud toite, mis inimestele ei sobi ja ebamugavustundeid valmistavad.

Tänapäeval on meie toidulaual aina rohkem toite ja toiduaineid, mis ei sarnane  mitte kuidagi sellele, mis on kättesaadav loodusest. Ometigi meie inimestena oleme elusolendid ja seega osa loodusest. Tore on, kui tehnika ja võimalused arenevad ja on võimalik teha nii ägedaid asju nagu laktoosivaba jäätis või juustulaadne toode, aga kas me neid ka sööma peaksime? Akne on üks võimalikke (ja kõige vähem tervist kahjustavaid) viise, kuidas keha näitab, et sa sööd midagi valesti: kotletid, viinerid, poolfabrikaadid, valmistoidud, kiirtoit, kõik maiustused ja snäkid, karastusjoogid, töödeldud piimatooted ja liigne alkohol.

Samamoodi võib akne olla ka märk sellest, et su keha terveneb. Olles hakanud oma keha toetama õigete ja puhtamate toitudega või vabanedes näiteks mingitest ravimitest, on akne väga tervitatav viis keha poolt sulle näitamaks, et ta on nüüd võimeline selle jama, mille sa endale sisse söönud oled, naha kaudu välja ajama. Seega analüüsi natukene enda viimaste nädalate toidulauda ja elustiilimuutusi. Nii leiad põhjuse, mis aknet tekitada võis.

Toidud, mis toetavad akne kaotamist

Probiootilised toidud – keefir, jogurt, kreeka jogurt ja hapendatud toidud (näiteks hapukapsas, hapukurk, kimchi ja muud jaapani põnevad asjad, mida mina ise söönud ei ole) aitavad kehast välja viia bakterid ja võimaliku seenhaiguse, mis aknet tekitab.
Tsingirikkad toidud –  chia seemned, linaseemned (leotatud või jahvatatud), idandid ja idud, mis aitav tugevdada immuunsüsteemi ja seedeelundkonna tegevust .
A-vitamiini rikkad toidud – spinat, porgandid, mis on säravale nahale head.
Kiudainerikkad toidud – kiudainete all ma mõtlen puuvilju, köögivilju ning (leotatud) seemneid ja pähkleid, mis aitavad seedeelundkonda puhastada ja soodustavad heade bakterite kasvu.
Orgaaniline valk – kana, loomaliha, munad ja kala aitavad tasakaalustada veresuhkrut, kuid jah, oluline on osta neid naabri-Malle käest, mitte kaubanduskeskusest.

Mida vältida?

Suhkru- ning süsivesikurikkaid toite, sest nad suurendavad pärmseene arengut, mis võib aknena välja lüüa.
Gluteeni ja nisu, sest nad suurendavad põletikku, mis on seotud ka naha välimusega.
šokolaad,  kuid kui tõesti ilma ei saa, siis tarbi natuke tumedat šokolaadi või hoopis ökošokolaadi.
Praetud toidud ja kiirtoidud,  mis sisaldavad nii palju erinevaid asju, mis tekitavad põletikke kehas: suhkur, maitseained, säilitusained, mahuained, transrasvad, kemikaalid, liigne sool jne .
Transrasvad on peamine põhjus, miks akne üldse tekib ja seda leidubki pea kõikides töödeldud toitudes ja valmistoitudes  ning pakendatud toitudes (küpsised, kommid, krõpsud, pitsa, saiakesed, valmistoidud poes ja kiirtoidukohtades jne) . Samamoodi on seda ka sojaõlis, maisiõlis, rapsiõlis ja teistes taimeõlides. Salatile soovitan panna oliiviõli ning praadimiseks kookosrasva.
Poepiimatooted põhjustavad paistetust, põletikku ning ebamugavusi seedeelundkonnas, mis viivad samuti akneni.

Seega, nagu me näeme, taimetoitlaseks ei pea hakkama, kuid toidu kvaliteet on endiselt ja jääb ilmselt igaveseks oluliseks. Põhimõtteliselt seesama retsept, mida ma siin soovitan akne vältimiseks viib ka selleni, et tervis on hea, energiat rohkem  ja kaal langeb “kogemata” lisaks. Oma kliendi küsimusele vastuseks saab veel öelda, et maapähklivõi ja kookosrasv  võivad loomulikult kaasa aidata rasu eritusele ning luues seeläbi soodsama keskkonna aknele, kuid akne ei teki ainult rasva söömisest. Loomulikult on võimalik, et sööd liiga palju ebakvaliteetseid rasvu ning siis see tundubki justkui, et on seoses.

Rääkides näiteks eespool mainitud ketopalavikust, siis ketogeense toitumise puhul süüakse kuni 75% kaloritest rasvast, kuid sealjuures on oluline, et kõik oleks puhas ja kvaliteetne. Toetades toitumist piisavate vitamiinide ja mineraalidega ei ole ketogeense toitumisega inimestele ei aknet ega ka muid haigusi – ning olemasolevad haigused taanduvad. Seega, ei saa küsida mõne üksiku toiduaine toime kohta eraldi, kui ei oska vaadata suuremat pilti – seda ülejäänud 95%, mida sa lisaks neile sööd. 

Loomulikult saab ka väliselt näonahka toetada, kuid enamik poes saadavaid potsikuid on endiselt jama täis, seega, miks siis endale peale määrida kemikaale, kui sa seest püüad puhastuda. Otsi looduslikke alternatiive või jäta see väljaspoolt surkimine üldse sinnapaika. Kui sa toitumist aina rohkem jälgid, ei pea kalleid protseduure kosmeetiku juurde üldse ette võtmagi, sest see “probleem” laheneb ise ka. Kuigi jah, okei, kui punn on tõesti jube suur ja see sind ärritab, puhasta see ära, pigista see ära ning pane peale näiteks teepuuõli! 

Minu põhiline soovitus on lihtsalt pisisammude haaval (näiteks üks samm nädalas) oma menüüs muudatusi tegema hakata puhtama toidulaua poole ja järsku avastad, et oled avastanud just sellise toitumisstiili, mille juurde saad elu lõpuni jääda ning su välimus, tervis ja kaal on päris heas korras! 

Vaata Brena Fitnessi teisigi postitusi http://www.brenafitness.eu/category/blog/.

0 kommentaari