Jaga:     
Uudised

BLOGI: Kuidas valida TOITUMISNÕUSTAJAT?

Kui mina kunagi endale esimest korda toitumisnõustajat otsisin, surfasin läbi igasugu foorumid ja tuttavad, et leida see kõige odavam variant. Üldjuhul jäi toitumiskava hind too aeg kümne ja viieteistkümne euro vahele. See tähendas toitumiskava, kus oli iga toidukorra kohta soovitusi umbes 5 ning muud väga midagi. Üks kava ei arvestanud isegi sellega, et ma ütlesin, et eriti piimatooteid tarbida ei soovi – kõike oli külluses!

Toona ma ei osanud endale toitumisnõustajat valida ning lõpuks, nagu ka praegu on näha, võtsin selle ise endale käsile – hakkasin ise enda toitumisnõustajaks.

Minu meelest on toitumisnõustaja üks tore inimene, kellel on palju väärtuslikke teadmisi. Eestis on neid, kes sellel alal tegutsevad juba päris palju ning õnneks pean tunnistama, et ka kvaliteetseid nõustajaid leidub – nimesid nimetamata. Küll aga nii mõnigi kord, need inimesed, kes minu juurde nõustamisele tulevad, peavad tunnistama, et on juba üks või kaks kava kelleltki tellinud, kuid need aitasid ajutiselt ja nüüd otsitakse jälle uut abi. Ning tõesti, tuleb leida endale selline nõustaja, kellega sa tunned, et sul on klapp ja sa tead, et kui sul on mingi mure või küsimus, siis sa saad tema poole uuesti pöörduda. See teadmine, et sa ei ole oma kava järgmisel üksinda.

Minu lähenemine on teistsugune, kui traditsioonilistel nõustajatel, sest ma ei saada inimesele kava kindlate küsimuste põhjal. Minu jaoks on tähtis luua inimesega kontakt, seepärast hõlmab minu kava koostamine ka tunniajast vestlust kas silmast silma või Skype’i vahendusel. Olen juba ammu märganud, et ainult kaalu, pikkuse ja eesmärkide põhjal loodud kavade abil ei jõua paljud inimesed oma soovitud tulemusteni. On ka neid, kellele sellistest kavadest piisab ja mul on selle üle hea meel. Kui kõik samamoodi hakkama saaks, oleks maailm taaskord – igav.

Paljudel inimestel on toitumisega seotud palju rohkem kui ainult igapäevased toitumisharjumused või teadmatus, mida sööma peaks. Eriti naistel on väga palju faktoreid, mis mõjutavad nende tervist, kaalulangust, kaalu säilitamist või üleüldist enesetunnet. Naised on ju teadagi pehmema loomuga ja võtavad palju rohkem sisse, isegi siis, kui nad seda ei tunnista. Paljudel meist (ka meestel, kuigi nemad tunnistavad seda veel vähem) on toitumisega seotud probleemkohad tekkinud tegelikult juba lapsepõlves: vanemad käskisid mingil viisil süüa, keelati või kästi, mistõttu tekkisid isud jne. Paljudel inimestel võib tegelikult magusaisu põhjuse taga olla hoopis armastuse puudumine või vähesus lapsepõlves.

Olen aina rohkem hakanud nägema seda tervikpilti, mis mõjutab inimese harjumusi ja eesmärkide täitmist ning näen, et isegi kõige tugevama ja täpseima toitumiskava puhul ei suuda paljud ka kõige tugevama tahtmise juures sellest kinni pidada. Sest sees on mingi motivaator puudu või mingi blokeering peal. Jah, kui alguses suure hurraaga uut kava alustada, võivad ka esimesed kilod paari nädalaga vehkat teha, kuid kui mingi hetk progress aeglustub, kaob ka motivatsioon. Rääkimata igasugustest segavatest faktoritest nagu tähtpäevad ja raskete tööpäevade õhtud. Motivatsioon ei peaks peituma vähenevas kaalunumbris, kuigi ka see on hea motivaator.

Parim motivatsioon tuleb enda seest – see teadmine, et sa tead, mida sa teed, miks sa seda teed ning mis kõige tähtsam –  sa tead, et see on sulle hea ning see ei piira su elamist mitte kuidagi.

Selle pärast ongi suurema osa inimeste jaoks vajalik näha tervikpilti. Inimesse tuleb suhtuda individuaalselt ning uurida just tema mõttemalle ja uskumusi. Osa inimesi ei tea üldse, kuidas oleks õige toituda. Näiteks paljud kardavad endiselt rasvaste söökide söömist, kuigi on teada, et rasvavaene dieet mõjub meie tervisele halvasti ning piisava koguse rasva söömine aitab nii rasva vähendada kui tervislikku kaalu säilitada.

Samamoodi on osadel inimestel probleeme enesearmastusega. Nad piitsutavad end oma välimuse pärast ja vahel isegi siis, kui toitutakse nii nagu on soovitatud, kaal ikkagi säilib või isegi tõuseb, sest keha ja inimene on stressis. Interneti teel tellitud kava selliste aspektidega üldjuhul ei arvesta ning ma olen täiesti kindel, et isegi siis, kui mina inimesega sügavamale, psühholoogilisele tasandile lähen, proovides lahti harutada mingeid negatiivseid mustreid ning tuua ideid, kuidas positiivsust ja usku enda ellu tagasi tuua, on neid, kes lihtsalt veel sellest aru ei saa ning pole valmis selle teadmisega tegelema hakkama.

Ma olen täiesti kindel, et minu lähenemine ei sobi nii mõnelegi inimesele. Nii mõnigi klient, kellele olen omamoodi kava ja nõustamist teinud, on täiesti ära kadunud ja minul ei ole õrna aimu ka, kas nad sellest abi said või mitte. Osade inimeste jaoks võib minu pakutu olla liiga palju korraga hoomata. Mina õpetan inimest enda keha kuulama, õpetan, milline toitumisviis tervist ja treeningut toetab ning kaalulangusele kaasa aitab. Õpetan enda keha kuulama ja sammhaaval oma toitumisharjumusi muutma. Minu meelest ei tohiks keegi meist alustada dieeditamist, sest dieet tähendab tänapäeval seda, et see saab mingi aeg läbi.

Kui dieet saab otsa, on reaalselt teaduslikult tõestatud, et suurem osa inimesi võtab dieedi lõppedes sama palju või isegi veel rohkem kaalus juurde, sest üks asi on kaalu langetada, kuid teine asi on seda hoida. Kui me muudame oma eluviisi sammhaaval tervislikumaks ja mõistame, mida meie keha tegelikult vajab, hakkavad kaalunumbrid iseenesest vähenema ning ei ole vaja üldse stressata, et millal see kaal küll lõpuks alla läheks või tervis paremaks läheks.

Mina ei paku grammipealt täpselt kavasid, sest päevad ei ole vennad ning iga päev toite grammi pealt kaaluda tundub minu jaoks väga piirav. Inimesed, kes ei ole tippsportlased ega ei võistle laval, ei peaks minu arvates enda toitumist nii keeruliseks tegema, et kõike grammi pealt kaaluda ja seeläbi stressi minna, kui kõik kavad ja retseptid juba ära hakkavad tüütama ning on aeg uue nõustaja juurde minna. Millal enne oled sa näinud väledat jänest või rahulikku siili enda sööki kaalumas?

On aeg enda valesid sõnumeid saatev keha “ära parandada” ning õppida tema sõnumeid kuulama! Minu meelest on oluline leida endale nõustaja, kes päriselt hoolib sellest, et sa saaksid maksimaalse kasu, mitte keegi, kes saadab sulle kava sinuga päriselt tutvumata. Inimesed ei ole ühesugused. Meil on nii palju faktoreid, mis kasvõi sinu kõige pikaajalisema naabri, kellega terve elu koos oled üles kasvanud sinust väga erinevaks teeb. Kuidas siis saaksidki meile mõeldud ettepanekud olla ühesugused? 

Vaata Brena Fitnessi kodulehekülge http://www.brenafitness.eu/.

0 kommentaari