Jaga:     
Uudised

Jooks MUUSIKAGA või ilma?

Teadlased jõudsid lõpuks selgusele, millist muusikat tasuks paremate tulemuste saavutamiseks jooksu ajal kuulata.

Kui soovid kiiremini joosta, ära kindlasti kuula reggae-muusikat, vaid eelista midagi tugevamat ja kiirema rütmiga. Eriti hea, kui kuulatav muusika sulle ei meeldi. Vähemalt sellele tulemusele on jõudnud Belgia Genti ülikooli muusikateaduse professor Marc Leman. Tema uuring selgitas välja, mis paneb jooksjaid kiiremini jooksma. Katsealused kuulasid 52 erinevat muusikatüüpi, kusjuures kõigi lugude tempo oli sama – 130 taktilööki minutis. Sellest hoolimata liigutasid inimesed end nende lugude saatel erinevalt: teatud meloodiate puhul sammukiirus tõusis, teistega langes.

Kui heli tundus ebameeldiv, agressiivne, liiga kõva või liiga kiire, oli jooksutulemus parem. Tuntud meloodia ja meeldiv muusika pani aga jooksja aeglasemalt liikuma. Pop ja techno tõstsid kiirust, samas kui jazz ja reggae seda vähendasid.

Suurbritannia Bruneli ülikooli liikumispsühholoogia professor Costas Karageorghis on muusika mõju jooksjate sooritusvõimele uurinud juba 27 aastat. Ühest hiljutisest tema juhtimisel tehtud uuringust ilmnes, et treeningutempo ja muusika rütmi sünkroonimine suurendas vastupidavust. Enne uurimust valiti välja lood, mis jooksulindil kõige motiveerivamalt mõjuksid.

Hea loo reeglid

Võrreldes muusikat mitte kuulanud inimestega, paranes kõige enam ehk 15 protsenti nende katsealuste vastupidavus, kes kuulasid muusikat tempoga 125 taktilööki minutis (beats per minute, bpm). Täpselt selline tempo on näiteks U2 legendaarsel lool “Where The Streets Have No Name”.

Karageorghise sõnul on laulu motiveerivatel omadustel neli tunnust: rütmilisus, laulu struktuur, kultuuriline mõju ja tekkivad seosed.

Esimesed kaks on laulu sisemised faktorid, teised kaks aga välised, mis näitavad, kuidas inimene muusikat interpreteerib. Õige muusika valimine võib jooksjat tublisti aidata, viies ta hüpnoosisarnasesse, maratonijooksjate keeles flow-meeleollu.

“Muusika, mis parandab enesetunnet ja teeb rõõmsaks, töötab kõige paremini. Ka see on abiks, kui muusikapalas korduvad aktiivsed laulusõnad, nagu jookse või tegutse,” ütles Karageorghis.

“Füüsilise pingutuse ajal otsib aju alateadlikult mingit stimulaatorit ümbritsevast keskkonnast. Aeglases tempos muusika, 80–110 lööki minutis (näiteks The Beatlesi “Let It Be”) jooksu ajaks näiteks ei sobigi. Pole harmooniat, kui inimene üritab joosta reipas tempos aeglast muusikat kuulates,” selgitas Karageorghis.

Tema sõnul suudab igaüks leida oma treeningutempoga sobivas rütmis muusika, kui loeb jooksu ajal kokku, mitu korda puudutab jalg maad ühe minuti jooksul. Seejärel tuleks vaid välja otsida muusikapala, mis sobib jooksutempoga või on mõned löögid kiirem.

ERALDI:
Costas Karageorghise kümme parimat muusikapala algajale tervisejooksjale
1. Don't Stop The Music” (Rihanna, 122 bpm)
2. Mercy” (Duffy, 130 bpm)
3. Move Ya Body” (Nina Sky, 121 bpm)
4. Valerie” (Mark Ronson feat. Amy Winehouse, 109 bpm)
5. The Creeps” (Camille Jones vs Fredde Le Grand, 128 bpm)
6. Low” (Flo Rida feat. T-Pain, 128 bpm)
7. Just Dance” (Lady Gaga, 119 bpm)
8. Jump” (Girls Aloud, 136 bpm)
9. Boom Boom Pow” (Black Eyed Peas, 130 bpm)
10. Dance Wiv Me” (Dizzee Rascal feat. Calvin Harris, 113 bpm)

ERALDI:

Helen Adamsoni 5 parimat trennilugu

Heleni jooksurutiini hulka kuulub muusika kuulamine, mitte küll kõvasti, vaid ikka nii, et ümbritsevat tähele paneks. Ilma ta ei saa. “Korra proovisin maijooksul ilma kõrvaklappideta joosta, aga nii imelik oli, et loobusin sellest mõttest õige pea.”

Helen Adamsoni lemmik playlist

1.    Weather Report – “Birdland”. See on lugu, mida ma armastan, ning kuna see laul on niivõrd nüansirohke ja huvitav, saan sellest jooksmise ajal suure hulga lisaenergiat.

2.    GusGus – “Obnoxiously Sexual”. Väga hea tempoga ülimalt seksikas lugu. Selle looga muutuvad jooksusammud automaatselt kiiremaks.

3.    Snarky Puppy – “Lingus”. See on lugu, mille kuulamisest ma ei väsi. Joostes olen oma tavapärasest keskkonnast väljas ning mu pea on mõtetest puhtam kui igapäevaste toimingute ajal. Nõnda naudin seda suurepärast lugu ja kuulen iga kord mõnda uut nüanssi, mida ma varem tähele ei olnud pannud.

4.    Arctic Monkeys – “Knee Socks”. Täielik energiapomm! Minu playlistis on tegelikult mitmeid Arctic Monkeysi lugusid, aga see lugu on eriti mõnusa tempoga ja väga huvitavate harmooniliste muutustega.

5.    Tame Impala – “Let It Happen”. See lugu meenutab mulle üht kallist inimest ja puhtalt seepärast paneb mind iga kord naeratama. Jooksu ajal seda lugu kuulates tekib mul sõnulseletamatu vabanemise tunne, jalad muutuvad ülikergeks, isegi kui olen parajasti väsinud.

 

0 kommentaari