Jaga:     
Uudised

Algaja jooksja ABC

Tahad alustada jooksmisega aga ei tea, mida vaja läheks? Või kui palju üldse jooksma peaks?

Kevad on ideaalne aeg hakata jooksmas käima. Ilmad on soojamad, õhtud on valgemad ja tavaliselt on ka kevadel energiat rohkem. Miks mitte kasutada seda energiat ka jooksmises ära.

Oled jooksmisega alles alustanud või tahad alustada? Sul ei ole vaja kõige vingemat pulsikella. Las see pulsikell tulla hiljem, kui oled kindel, et tahad ikkagi joosta. Endomondo äpp ajab asja vägagi ära (minul oli Endomondo kasutusel u 2,5 aastat). Ära investeeri pulsikellasse, sest on paar tähtsamat asja, kuhu võiksid raha paigutada.

Spordirinnahoidja(-d) peaks ikkagi endale muretsema, sest tavalise rinnahoidjaga on võimatu joosta. Esiteks hakkab tavaline rinnahoidja seljas “sõitma” ja teiseks on need neetud paelad, mis joostes alla vajuvad. Hea spordirinnahoidjaga neid muresid pole. Ja spordirinnahoidja peaks olema nr.2, mis on äärmiselt vajalik ost.

Nr.1 äärmiselt vajalik ost on tossud. Tossud ei pea olema algajal kohe hirmkallid ja spetsiaalselt jooksmiseks mõeldud. Treeningtossud jne sobivad ka algajale jooksjale. Aga kui oled mõelnud, et võiksid pikemalt jooksmisega tegeleda siis on ühed jooksutossud hädavajalikud. Ära mine orki ja ära vali kõige ilusamad jooksukad. Tossud peaksid ikkagi sobima Sinu jalale. Heade jooksutossude pealt ära raha väga kokku hoia, sest tossud peaksid sobima just Sinu jalale, mitte Sinu välimusega ühtima. Tänapäeval on lihtsam leida endale sobivad jooksutossud, sest nii Jooksueksperdis saab välja selgitada just Sinu jalale vajalikud tossud kui ka Rademaris saab teha FootBalance jalatesti.

Riietust algajal jooksjal ma tähtsamaks ei pea. Ajab asja ära ka kodused dressipüksid ja pluus (pusa). Mina alustasin jooksmist just oma dressipükste ja pusaga, sest ma polnud üldse jooksmisest vaimustatud ja polnud kindel, et kas ma joosta tahangi. Nüüd, aeg edasi, tean seda, et jooksmine on ainuõige minu jaoks ja olen muretsenud endale kõik jooksmiseks vajalikud riided (jooksupüksid mitu, mitu paari, pluusid, särgid, jakid, kilejakid, kindad, mütsid, peapaelad, sokid). Aga Sina ära tee veel suuri väljaminekuid, sest harju jooksmisega (või saad just teada, et jooksmine pole Sinu ala). Pea meeles, et kõigile ei saagi jooksmine meeltmööda olla.

Jooksmine on hea juba sellepärast, et Sa saad joosta mil vaid ise soovid. Sa ei pea ootama nagu mingit treeningut, et mis kell see hakkaski. Joosta saad vabas õhus kui ka jooksulindil (mis saab parem olla kui joosta ja kuulata linnulaulu?). Joosta saab iga kattega maapinnal. Küll ajaga aru saad, et mis kattega maapinnal Sul just joosta meeldib.

Aga kui Sa oled algaja jooksja aga tahaksid kindlalt jooksmisega tegeleda siis ma soovitaks Sulle kas jooksukava või toimuvad ka enamikes linnades ühistreeningud (Jooksupartner, ProRunner…). Ühistreeningud on sellepärast väga head, et treener saab vaadata Su jooksutehnika üle, et kas teed midagi valesti. Samuti saad palju uusi teadmisi ja saad teada, et kui jooksmisega tegeleda siis ainuüksi jooksmisest ei piisa (tuleb juurde teha jooksuharjutusi). Mina ei teadnud seda ja pea iga päev jooksin tuimalt 45min – … Olin nii harjunud ega tahtnud enda jooksudesse sisse tuua kiirendusi, jooksuharjutusi, mäkke jookse. Nüüdseks on tuimad jooksud minu jaoks minevik.

Lähen tagasi nüüd pulsikella juurde. Miks ma algajale ei soovita pulsikella? Äkki Sa ikkagi mõtled, et jooksmine pole see õige. Korralik pulsikell hakkab al 100.- ja see on väljaminek. Hiljem jääb pulsikell lihtsalt seisma. Jookse ja kui tunned end jooksmisel hästi ja tahad kindlalt edasi joosta siis muretse see endale.

Ära unusta, et keha vajab ka puhkust. Ära rapsi tühja. Kui tunned, et oled järgmine päev väsinud siis ära mine jooksma. Taastumine on väga vajalik. Ja pea ka seda meeles, et meil igal ühel on treeningkoormused erinevad – ära jookse selleks, et keegi teine on juba tänase jooksu ära teinud.

Minu teadmised jooksmises olid täiesti nullilähedased. Ja ütlen ausalt, et mina pingutasin üle ja rapsisin täiega. Mida aeg edasi siis seda selgemaks ka sai, et taastumine on lausa hädavajalik ja kõik, mis ma teen, teen seda vaid enda jaoks. Tuleb kuulata targemaid, kes oskavad sel teemal sõna võtta.

Mine välja ja naudi ilma.

Loe ka teisi Viigi Kipperi postitusi https://maratoniaasta.wordpress.com/blog/.

0 kommentaari