Jaga:     
Uudised

SÜLJETEST ütleb, mida süüa tohin? (1)

Teine postitus kolmeosalisest süljetestist on teie ees: geenitest ütlemaks, milline toitumine minu organismile kõige paremini sobib (et kaalu langetada). Esimene osa, vitamiinide puudulikkuse ja potentsiaalse ohu kohta, on SIIN ning kolmas osa tuleb varsti sportlike eelduste kohta. Hakkame siis pihta!

Tegin siis mina juba üle kuu aja tagasi Organismidiagnostika lehe kaudu DNA-testi, mis sisaldab endas geenianalüüsiga toitumiskava. Kõiki kolme testi, mida eelpool mainisin, saab teha nii eraldi, kui ka korraga. Kellel on huvi kõigi vastu, siis korraga on lihtsalt lihtsam!

Test ise ütleb nii: FiguraGen testi vastus sisaldab Teie geenitesti tulemusi ja toitumisalaseid nõuandeid. Nõuanded on koostatud just Teile, arvestades Teie geneetilisi iseärasusi. Näidismenüü on mõeldud kehakaalu alandamiseks, selle koostamisel on arvesse võetud geenitesti tulemust, sugu, pikkust, kaalu, vanust ja füüsilist koormust.

Testi vastus on kokku 17 lehekülge pikk ja annab päris põhjaliku ülevaate sellest, milline geen täpselt ära näitab, millised toiduained mulle sobivad ja millised mitte. Ehk siis kohe alguses on tabel, kus on välja toodud geenikood, mida analüüsiti, mida tema minu kehas mõjutab ning kas ja kuidas see võib kaasa aidata kaalutõusule.

Kuna ma ise olen toitumisteemaga väga sina peal ja lähen vahel väga süvitsi, olen ka enda peal ikka igasugu asju proovinud ja katsetanud – erinevaid toitumisstiile, piiramisi ja sundimisi. Ja mulle tundus juba enne testi tegemist, et ma nagu peaaegu olen selle juba leidnud, mis mulle sobib. Olen suhteliselt tundlikuks muutunud piimatoodete ja jahutoodete osas, kuigi jah, tänapäeval on seda peaaegu kõik, eks! Moehaigused!

Aga miks nad on moehaigused? Üks teooria on see, et need, mille vastu on talumatus, on lihtsalt toiduained, mida on liiga palju tarbitud – keha ei taha lihtsalt rohkem, kopp on ees! Täiesti võimalik, eks! Minu puhul võib see igatahes nii olla, kuna saiakesed on olnud terve mu elu üks lemmiktoite – kellele siis viineripirukas ei meeldiks! Ma isegi kunagi töötasin ühes toitlustusasutuses, kus ma lausa ärevusega ootasin, et päeva lõpuks kõik saiakesed ära ei ostetaks, et ma neid siis kodus nosida saaks! Aga see selleks.

Jõudsin järeldusele, et minu toitumine (vähemalt praegu) peaks olema midagi Paleo toitumise sarnast, sest niimoodi on mu seedimine rahul, magu rahul, enesetunne rahul ja ka kaal rahul. Põhimõtteliselt tähendab see siis seda, et saab ja tuleb süüa vaid seda, mis ka kiviajal kättesaadav oli – igasugu liha ja kala, muna ning marjad-viljad, mida on võimalik puu ja põõsa otsast noppida või maast korjata. Pole haisugi piimatoodetest või teraviljadest, rääkimata kõigest, mida tänapäeval ainult pakendis osta saab! 

Viiest geenist kolm, mida siis selle testiga uuriti (miks just need, peate testijatelt küsima, kuigi faili lõpus on ka lühike selgitus), on seotud minul kaalutõusuga. Üks ütleb, et kaalutõusu võib tekitada rasvarikas toit, teine et süsivesikuterikas toit ning kolmanda puhul rasvarikas toit, süsivesikute vaene toit ning vähene liikumine. Natukene vastuoluline info, aga vaatame siis edasi!

Soovitused:

  • limiteerida küllastunud rasvade söömist, kuna see tekitab riski kaalutõusule. Küllastunud rasvad on siis need rasvad, mis on toatemperatuuril tahked (ehk siis peaaegu kõik, mis ei ole taimne – loomsed tooted ja piimatooted).
  • mulle sobib kõige paremini Vahemere dieet, kus on rohkem õlisid ja vähem küllastunud rasvu (sellest varsti lähemalt!).
  • ei sobi süsivesikute vaene toit, lihtsalt et pigem tuleks tarbida liitsüsivesikuid (ehk siis kõik see, mida peame tervislikuks ja aeglaseks süsivesikuks).
  • minu geenivariatsiooniga on kaalu alandamiseks oluline ka treening, kuid ainult treeningust ei piisa. Ise olen kusjuures juba arusaamal, et kui kunagi räägiti, et toitumine on 70% ja trenn 30% välimusest ja tervisest, siis ma tahaks nüüd juba öelda, et see kaalukauss kipub 80-90% kanti minema. Enda kogemuste põhjal vähemalt, kuid 100% ja 0% see ei ole kunagi kindlasti.

Suurelt ja roheliselt on välja toodud, et minu geenivariatsioonil on suurenenud risk ülekaalulisusele, mis on kõige rohkem seotud siis rasvade üle söömisega.  Ning et kõige paremini sobivad minu vööümbermõõdule monoküllastumata rasvad, mida siis peamiselt leidub oliiviõlis ja rapsiõlis. Polüküllastumata rasvad on nt kalas, päevalillõlis ja sojas, mis küll paneb mind mõtlema, et kas ma ainult rapsiõliga praadimisega ja salati oliiviõliga piserdamisega peangi rasva osas piirduma? Ei taha veel uskuda!

Test teeb ka lühikese ülevaate makrotoitainete olemusest ja mõjust meie kehale, nii et need, kes pole kursis, mis imeloomad süsivesikud, valgud ja rasvad, saavad pisikese ülevaate. Süsivesikute tarbimise kohta ütleb test mulle nii: Teil esinev variatsioon geenis FTO näitab, et teil on suurem risk ülekaalulisusele, kui liigselt väldite kõiki süsivesikuid. Pidage meeles, et teile sobivad aeglaselt imenduvad kiududerikkad täisteratoidud. Uuringud ADRB2 geeni variatsiooniga ütlevad, et Teile ei sobi kiiresti imenduvate süsivesikuterikas toit, mille hulka kuuluvad maiustused, nisujahust tooted jm.

Sellega ma olen nõus, et maiustused ja nisujahutooted mulle ei sobi. Minu kehatüüp on selline, mis juba nende vaatamisest paisub. Küll aga olen enda kogemuse põhjal veel kahevahel selle arvamusega, et kui ma väldin süsivesikuid, siis ma lähen paksuks. Okei, olgem ausad, mul ei ole olnud ühtegi päeva, kus ma üldse süsivesikuid ei söö. Ma ei tea, kui võimalik see isegi parima tahtmise juures oleks – ainult päev otsa liha süües vist! Kuid kui vaadata Paleo toitumist (mitte dieedi, vaid elustiilina), siis seal on süsivesikud ainult värske näol ja kui juhtub, et mõni päev marju ja puuvilju ei söö, siis ega neid süsivesikuid väga palju ei tule just! Ja enesetunne on olnud imeline. Kusjuures, minul on harva olnud low carb toitumisega hullu vajadust süsivesikute järele nii, et kõik uksed maha kraabiks, millest räägivad nt paljud fitnessvõistlejad.  Eks see emotsionaalne söömine on üks asi, aga füüsilist vajadust ei ole niimoodi tekkinud.

Treeningu mõju kaalulangusele: Teie FTO geenivariatsioonist tuleneva ülekaalu riski vähendamiseks on vajalik füüsiline treening. Samas on näidatud, et Teil esineva ADRB2 geeni variatsiooniga tõuseb rasvade põletamise tase treeningu tagajärjel vähem, kui neil, kellel on selles geenis teine variatsioon.

Ja mina veel uskusin treenereid, kes ütlesid, et tee täiega HIITi, siis rasv põleb pärast trenni veel mitu tundi ja võid veel koogitüki ka ära süüa ning midagi ei juhtu! Noh, okei, ma ei ole päris sinisilmne ka, aga vähemalt selle testi põhjal saab taaskord tõestatud, et inimesed on ikka nii erinevad ning üldised kuldreeglid ikka lähemalt vaadates kõigile ei kehti! Seepärast on põnev selliseid teste teha ja proovida ka mingi aeg nende järgi elada ja vaadata, kas see ka paika peab. Ning kui peab, siis on ju imeline ja tervislik elu tagatud! PS! Test annab nõu ka, kui tihti peaks trenni tegema.

Edasi läheb testi vastus juba spetsiifiliseks ja kirjeldab just minule sobiva toitumisstiili, minu puhul siis Vahemere dieedi eripärasid ja omadusi ning lõpus on ka näidismenüü, mida ma siin välja tooma ei hakka. Geenivariatsioonide põhjal toovad nad välja neli erinevat toitumisstiili, millest üks siis peaks sobima ka sinule! Ja keda huvitab, siis lõpus on ka tehnilised faktid geenide kohta ning lisamaterjali, kui see protsess rohkem huvi pakkuma peaks!

Vahemere dieedist siis nii palju et selle nimi ongi tulnud sellest, mis toidud on Vahemere riikides peamiselt kättesaadavad – igasugused õlid, kalad ja värsked saadused. Loomaliha on selles toitumisstiilis pigem välistatud. Mulle antud soovituste kohaselt peaksin ma suurendama enda rasvade osakaalu toidus, aga seda just küllastumata rasvade arvelt, mis on siis pähklid, seemned, avokaado, õli ja kalad. Mis siis iseenesest ei olegi väga mööda, kui ma ise jõudsin Paleo toitumise juurde. Sest ega sajaprotsendiliselt ma ka Paleot ei järgi – ma ei söögi eriti loomaliha. Kuna aga ma kala ka väga tihti ei tarbi, ei tulnud selle pealegi, et oma toitumisstiili Vahemere omaks nimetada. Samas neid kahte eristab ka teraviljade osakaal, Paleos teraviljad puuduvad. Kuid jällegi – ei ole minu meelest vaja lahterdada ennast kuskile kasti – söögem nii, kuidas enesetunne ja tervis lubavad!

Lõppkokkuvõttes, kuna ma olen ise enda toitumisega väga palju tegelenud, võin täitsa öelda, et see test läks enamvähem täppi! Võiksin küll norida mõne pisiasja kallal, mida seal kirjutati, kuid eks see on minu elukutsetest tulenev – keeletoimetaja ja elustiilinõustaja! Mõtlesin kusjuures just hiljuti, et peaks ikka seda kala osakaalu enda toitumises suurendama, pähkleid ja seemneid söön ma niigi juba mõnuga! Et eks ole näha, kuidas enesetunne siis on! Ega kaalunumbrit väga palju vähendada ei olegi vaja! Enesetunne ja tervis on põhilised. Igatahes, kui sa oled väga kimpus oma kaalu ja toitumisega, siis soovitan see test teha! Või siis oodata, kui mul esimene raamat välja tuleb nimega “Ole iseenda toitumisnõustaja”! (sest noh, testi tegemisest ei piisa, midagi tuleb muuta ka!).

Toitumiseni!

Loe ka teisi Brena Fitnessi postitusi http://www.brenafitness.eu/category/blog/.

1 kommentaar

O
Otsi lisainfot selle geenitesti kohta internetist  /   11:57, 10. apr 2017
Selle geenitesti põhiviga on, et geenide ja dieedi seost on testitud ainult paari-kolme dieediga, nt Paleo dieeti pole nende poolt üldse testitud, kuna testijate arvates on see ekstreemne ja tervisele ohtlik. Seega on täiesti võimalik, et sinule kõige sobivamat dieeti see geenitest ei näitagi. Netist on otsinguga leitav, mis dieete üldse testiti (ja ainult neid ka soovitatakse kõigile testijatele).