Jaga:     
Uudised

PANE ENDA KEHA PROOVILE – aitab sihitust nühkimisest! (1)

Kui mina jõusaalis käin, siis alla tunni ei ole ma seal tavaliselt kunagi (kui tõesti midagi erilist ei juhtu). Tavaliselt kestab mul üks trenn tund kuni poolteist. Oleneb, kuidas jõudu ja tuju on (kuigi tundub, et see aeg hakkab kevade hakul aina pikenema, kuid sellest peagi). Mida vähem pause jõusaalis teen, seda kiiremini saan koju ja seda rohkem saab sel päeval ka rasva/süsivesikuid põletatud.

Tihti näen enda trennis oleku ajal peamiselt naisi, kuid ka üksikuid mehi, kes tulevad sinna pärast mind ja lahkuvad ka enne mind. Mingi aeg hakkavad näod korduma ja muster muutub samaks. Ma väga ei usu, et kõigil iga kord pärast poolt tundi trenni tegemist on alati järsku kuskile kiire. Seega, olen täitsa huvi pärast hakanud nende käitumist jälgima, et kuidas nad siis trenni teevad ning laias laastus jagunevad sellised trennisõbrad kaheks.

Üks grupp inimesi on sellised, kes tulevad mingisuguse kardiomasina peale, peamiselt ellips või jooksulint, nühivad seal keskmises tempos pool tundi ära ning siis lahkuvad. Osa neist veel terve aja telefonis skrollides. Don’t get me wrong, see on jumala tore, et nad üldse ennast liigutavad, aga kui ainult poole tunni jaoks ennast spetsiaalselt jõusaali vedada (osa neist kindlasti ka autoga), siis ma pigem juba läheks jalutaks lihtsalt looduses pool tundi. Lisaks liikumisele teed ajule ka teene, kui ta saab ilusat loodust vaadata ja värsket õhku nautida. Ja no, kui sa nüüd ütled, et sul pole loodust kuskil ümber, siis sa saad ju selle aja, mis sa kulutad jõusaali minekule, panna selle peale, et minna sinna, kus on loodus. Ega jah, kiviseinte vahel ja automüra sees ei ole ajule võibolla kõige vabastavam, seega otsi üles lähim park – neid on kindlasti!

Teine grupp inimesi on selliseid, kes teevad hästi kiire soojenduse kardiomasina peal. Teevad paar harjutust , võibolla hüppavad veel korra kardiomasina peale ja lähevad minema. Tundub, et justkui väga sihitult ja teadmatult ringi liikudes (tihtipeale instagramis skrollides). Jääb mulje nagu nad käiksid jõusaalis lihtsalt selleks, et nö märk kirja saada.

Hiljuti tuli minu juurde üks saledas ja pealtnäha heas vormis naine: “Vabandust, et ma sind segan, aga kuidas sul nii ilus tagumik on? Ma saan aru, et sa teed toitumist ka, aga mis harjutusi sa teed?”. Ma olin meelitatud taevani ja tagasi (ise mõeldes, et  mis mõttes ma toitumist teen :D, aga see on teema järgmiseks korraks) ja hakkasin talle seletama, mis vigu naised tavaliselt jalatrenniga teevad ja mainisin kolme head harjutust (mis ei ole kükid). Tema küsis, mida ma arvan nendest kokku-lahku masinatest ja avaldasin ka selle kohta arvamuse, mispeale ta tegi ühel masinatest mingi osa kordusi, siis tegi ühte harjutust, mida talle soovitasin ja kadunud ta oligi.

Ma olen jumala tänulik ja õnnelik, et inimesed üldse trenni teevad ja ennast liigutavad, aga palun saage aru, et niimoodi te neid tulemusi ei saa! Ma saan aru, et see on juba nagu mingi kuradi klišee, et meid tänapäeval kogu aeg õpetatakse MÕTESTATULT asju tegema, aga mulle tundub, et seda peab kordama niikaua, kui kõik sellest aru saavad. Ei ole vaja kodus kurta ja nutta, et miks sa tulemusi ei saa, kui sa ei tee asja korralikult. Sa ei saa ilusat tagumikku, kui sa teed kaks harjutust treeningu jooksul, sa ei põleta rasva, kui sa kõnnid pool tundi keskmises tempos jooksulindil ja mis kõige hullem, sa ei saa endale vanaduses head tervist, kui sa praegu regulaarset trenni ja tervislikku toitumist endale harjumuseks ei tee.

Ma saan aru, et tänapäeval on nii palju kiusatusi ja meil on psühholoogilised traumad lapsepõlvest, mis meid ikka ja jälle nö pahale teele kisuvad, aga see kõik on ületatav. Oluline ongi alustada ja mõista, et kõik, mida me saavutada soovime, on pikk protsess ja progress toimub aeglaselt. Mida aeglasem on muutus, seda püsivam see on. Ka eile jutustasin ühe targa inimesega toitumisest, kes ütles, et kui hakata inimese toitumist muutma ja see on ikka täitsa mööda, siis maksimum, millega inimene ka jätkusuutlikult hakkama saab, on muuta ära üks kolmandik! Saad aru? Üks kolmandik, mitte et sa võtad nüüd täiesti uue toitumise endale nullist ja arvad, et sa suudad elu lõpuni seda järgida. Ei suuda, sest sa ei ole sellega harjunud. Ja päev otsa kiireid süsivesikuid sisse ajanuna ei suuda sa nüüd nädal aega detox-smuutide pealt küll elada, usu mind!

Aga ok, teema läks liiga toitumisalaseks ära, see polnud tänase postituse point! Kui paljud teist tegelikult teavad, miks nad trennis käivad? Ja et mida see trenn meile teeb? Ning pigem ka, et mida see trenn ei tee? Kui teha jõutrenni teadamata, võttes näiteks netist või kellegi teise kava (eriti hull, kui naine võtab mehe kava või vastupidi), siis võivad tulemused olla lõpuks päris kurvad. Meeste treeningu juures on oluline ehitada laiad õlad, tugev rinnalihas, suur biitseps ja triitseps ja trapets. Kui naine selle kava järgi trenni teeks, oleks tal tagumik olematu ning trapets nii suur, et kaela üleminekut ei paistagi Ok, see on muidugi pisike liialdus, aga I think you gey my point. Samamoodi on naiste treeningus just põhiosa peenikesel pihal, kaunil ja ümaral tagumikul ning voolitud õlgadel. Kui mees neile rõhku paneks, oleks vaatepilt päris naljakas.

See ei tähenda, et naised siis ainult ühesuguseid harjutusi peaks tegema ja mehed teisi – ei. Aga korduste ja harjutuste arv on igatahes kõvasti erinev. Samamoodi kui treenida kogu aeg näiteks jalgu, mida naised kipuvad tegema, sest tuharat on vaja suuremaks saada, võib ülakeha proportsioonist välja minna ja ka see ei ole lõpuks enam esteetiline vaadata. Oluline on osata ise tervikpilti näha ja kui sa ei oska, siis küsi abi mõnelt treenerilt või inimeselt, keda sa sellel alal usaldad. Kui pead natuke raha maksma, siis maksa, see on seda väärt, et sa ei teeks mõttetut tööd või mõttetult liiga!

Kuigi ma ise ei ole suur rühmatrenni fänn just selle pärast, et mulle meeldib ise katsetada ja leiutada, leian ma, et rühmatrenn on vahel mõnes mõttes isegi parem kui jõusaalitrenn, kui nüüd mõelda kogu keha tööle ja eesmärgistatusele. Seda siis keskmisele inimesele, kes teeb trenni, et olla terve ja sportlik ja äkki natukene tugev ka. Jõusaalis teadmatult treenides võivad osad lihasgrupid jääda arengust täiesti maha rääkimata pisikestest lihastest, mis ei pruugi üldse kasutust trenni ajal saada, eriti masinatel treenides, mis kordavad vaid kindlat trajektoori. Taaskord rõhutan, see on jumala äge ja tore, kui te praegu juba trenni teete, aga mõelge, kas teie trenn päriselt ka teie eesmärki täidab ja mis see eesmärk üldse on? Ärge tehke trenni selle pärast, et teised ka teevad ja ärge tehke mingeid harjutusi ainult teisi kopeerides.

Sellepärast on rühmatrennid head, eriti igasugused pilatese ja joogalaadsed treeningud, kus võetakse läbi terve keha, sealjuures ka süvalihased, mis tähendab et treenitakse kõiki kerelihaseid ning lisaks jõule ja tasakaalule valmistad sa end ka heaks vormiks vanaduses. Jõusaalis teadmatult nühkides võid treenida ühed lihased üle, teisi liiga vähe ning lõpuks vaid mõelda, et miks sa ikka midagi ei jõua, kuigi sa ju trenni teed? Samamoodi on tegelikult äge nt bodypump, kuid nagu ka teiste trennide puhul, on ka siin oluline, et treener jõuaks vaadata inimeste positsioone ja liigutusi, et keegi endale liiga ei teeks. Tihtipeale seda treener aga teha ei jõua, sest inimesi on trennis lihtsalt liiga palju. Siis on jällegi hea teha mõne personaaltreeneriga jõusaali baasharjutused läbi ja oskad ka sellistes raskustega trennides oma keha õigesti hoida.

Kui ma seda lauset nägin, köitis see mind täiega. Ma ei tea, kuidas teiega lood on, aga mina mõtlen küll, et ma seda elu vaid ühe korra elan ja mulle on antud selline imeline vahend nagu keha, siis selle arendamine peaks olema üks minu elueesmärke. Et näha, milleks see tööriist, mille sees mina elan, võimeline on. Ma tahan tunda seda tugevust, seda nõtkust, seda sitkust ja muretut liikumist, millest siiani olen vaid unistanud juutuubi vahendusel.

Vaata seda videot ja ütle, et see ei tekita sinus mingeid tundeid? Jätab täiesti külmaks? Ma ei usu. Isegi, kui see ei tekita tunnet, et sa ise sama teha tahaksid, tajud sa kindlasti, et seal taga on imeline töö ja sellist liikumist vaadata on juba lihtsalt nii põnev ja meelierutav! Ma ei ütle nüüd seda, et ainuke võimalus ongi selleni jõuda, ei! Kaugeltki mitte. Ma ütlen seda, et vaata korra oma keha ja mõtle, mida sina saavutada tahaksid? Kas sa tahad olla lihtsalt väliselt ilus (mis kahjuks alati ei nõuagi teadlikku treeningut) või päriselt terve ja tugev, millega kaasneb hea välimus niikuinii?

Minul on igatahes uued suunad ja tuuled kehatreeningus, millest kuuled õigepea ning ma tõsiselt loodan, et ma nii mõneski teis nakatan enda treeningpisiku. Ma isegi ei nimetaks seda enam treeninguks, vaid lihtsalt enda arendamiseks, sest seda ta ju ongi! Ja kui sa mõtled, et tahaksid alustada vaikselt, aga ei tea täpselt kuskohast, siis tulen kuula Tallink Fitnessi peatreenerit Anu Ruutut 22. märtsil

Loe ka teisi Brena Fitnessi postitusi http://www.brenafitness.eu/category/blog/.

1 kommentaar

N
n23  /   09:32, 24. märts 2017
Amen!