2
fotot
Jaga:     
Uudised

KAALUDA või mitte?

Ma ei tea, kas sind on õpetatud jälgima mitte oma kehakaalu, vaid oma ümbermõõte või seda, kuidas riided selga mahuvad. Kui ma oma maksimum kaalus olin, mis oli siis umbes 73 kilogrammi (pikkuseks 168 cm), siis ma käisin ükskord sõbrannaga koos trennis. Juba toona ma arvasin, et ma olen jube paks ja pehme ning minust mitu sentimeetrit pikem sõbranna arvas enda kohta sama – et ta on pehme. Ta kaalus ka 73 kilogrammi. Ainult selle vahega, et tema lihasmass oli minu omast ikka palju väiksem.

Kui me pärast trenni mõlemad kaalule astusime ja samal ajal peeglisse vaatasime, jõudis mulle kohale – kaal on üks valelikumaid numbreid üldse, kui asi puudutab tervist ja välimust ning keha olukorda. Teine segadusseajav number on kehamassiindeks, mis lühidalt siis on pikkuse ja kaalu vaheline suhe. Meestel ja naistel on see “tervisliku” normide vahemik sama, 18 ja 25 vahel. KMI on valelik seetõttu, et lihasmass kaalub rohkem kui rasv ja paljudel jõusportlastel, kes tervislikult elavad ja toituvad, on tänu lihasmassile KMI kõvasti üle 25 või osadel naistel näiteks selle piires, kuigi tegelikult on nad vaid lihases. Seega, kui sa pole just julmalt ülekaaluline, siis KMI ei ole number, mille põhjal oma tervislikku seisundit ning rasvade ja lihase vahekorda jälgida.

Kaal on väga petlik. Ühest küljest võid sa hormoonide, soolaste või magusate toitude tõttu hakata vett mingi aeg kinni hoidma ning astudes kaalule ja nähes, et oled kilo-kaks juurde võtnud muutuda meeleheitlikuks ning näiteks näljutamise poole pöörduda. Naisena ma tean, kui raske on kaalule astuda ja näha seal suuremat numbrit kui see seal oli viimati. Tuleb aru saada, et meie kaalu ei mõjuta ainult see, mis koguseid me sööme. Kalorid sisse – kalorid välja süsteem on juba ammu ümber lükatud. Keha otsustab, et kasutab osad kalorid ära, osad mitte. Sama palju kaaluva lillkapsa või šokolaadi tüki söömise tagajärg sinu kehakaalule on väga erinev.

Sain hiljuti kokku ühe oma kliendiga, kes on sama pikk kui mina ning kaalub hetkel ka paar kilogrammi vähem kui mina. Küll aga ei ole tema (veel) teinud lihastrenni nii nagu minna ja seetõttu on meie kehad väga erinevad. Samamoodi on normaalne, kui tema ütleb, et tahaks veel 8 kilogrammi alla võtta. Kui mina rasva arvelt veel 8 kg alla võtaksin, oleks minu rasvaprotsent väga madal – võiks isegi võistlema minna! Aga kui tema võtab, siis on jumala okei, siis on temal vaja lihast juurde hakata kasvatama (soovi korral) ning seeläbi ka paar kilo juurde võtta.

Lihas kaalub rohkem kui rasv, kuid samas on lihase juurde kasvatamine ajaliselt palju aeganõudvam kui rasva põletamine. Seega kui sa vahel mõtled, et teed kõvasti trenni, aga kaal väga palju ei kõigu, siis suure tõenäosusega ei kõigu ta muul põhjusel kui sellel, et lihas areneb tasakaaluks rasva põletusele – kui sa just mingi imeinimene ei ole!   Igatahes, tegin huvi pärast pilti meist kahest ja siin on tulemus. Pildid on kiirelt tehtud (avalikus kohas), seega sättimisega väga aega polnud, aga usun, et sellegipoolest näete vahet isegi:

Ja ei, mul ei ole ka ideaalne keha, millega võrrelda. Samas, mis on ideaalne, eks? Mina olen enda kehaga väga rahul ja see ongi kõige olulisem. Kui te nüüd hoolega vaatate, siis meie vööümbermõõt on täiesti erinev, samamoodi ta käe ning puusaümbermõõt küljelt vaadates, mis eriti silma paistab. Muide, ma olen oma kliendi üle väga uhke – ta on väga pika teekonna läbinud ja on juba varsti kohal, olen tänulik, et ta mul need pildid teha lubas! 

Minu postituse eesmärk on see, et näidata teile, et ärge jääge kinni kaalunumbritesse – et teil on mingi ideaalnumber, milleni pürgida või mida säilitada. Kaal ei ole ei tervise ega välimuse ideaali indikaator. Ning muide (fun fact), inimesed, kellel on üle palju ülekaalu ja kes selle liiga kiiresti alla võtavad (kiiremini kui 2 kg kuus), teevad seda nii kiresti, et naha elastsus ei jõua järele ning isegi pärast kogu selle rasva põletamist (kulutamist) ei ole te ikka oma peegelpildiga rahul. Nahk on pehme ja rohkem või vähem rippuv. Kui lihast all ei ole, ei ole midagi, mis seda nahka sirgena hoiaks. Ning kiire kaalukaotuse puhul ei aita treenitud lihas ka. Kui sul on tõesti vajadus mingisuguse numbri kontrollimise järele, siis võta selleks appi mõõdulint, paber ja pastakas ning üks ja sama nädalapäev järgnevate kuude jooksul, see on nii su vaimsele kui füüsilisele tervisele kõige parem asi, mida mõõta koduste vahenditega.

Seega on oluline mõista, et meie rahulolu tuleb meie enda seest. Kaalulangetamine on väga normaalne protsess – me kõik (noh, enamik) tahame head välja näha. Aga oluline on aru saada, et oluline ei ole mitte mingi number, vaid see, milline keha peeglist vastu vaatab ning kui rahul ja terve on see isik selle keha sees. Sa ei pea välja nägema nagu kaanemodell, et tunda end oma keha hästi ning samamoodi võid sa olla ka normide järgi veel peaaegu piiri sees või sellest üle, aga kui sa ise ennast hästi tunned, siis miski muu (sealhulgas ka teiste arvamus) ei loe! Oluline ongi aru saada, et kas sina tunned ennast oma kehas hästi? 

Loe ka teisi Brena Fitnessi postitusi http://www.brenafitness.eu/category/blog/.

0 kommentaari