Jaga:     
Uudised

Kuhu kaovad KALORID?

Aina rohkem räägitakse salajastest kaloritest, mis hiilivad ligi maiustatud jookides, jogurtites, snäkkides. Aga samamoodi võivad kalorid märkamatult minema lipata igapäevategevustega. Mõõtsime ära, kui palju jalarammu ja energiat ühel tegusal päeval kulub. 

Tubade koristamine

Tegevus: asjade oma kohale paigutamine, tolmu pühkimine, põrandalt tolmu imemine.

Samme: 1221.

Distants: 855 meetrit.

Keskmine südame löögisagedus (SLS): 84, maksimum: 107.

Kalorikulu tunnis: 119 kcal.

Kommentaar: Kerge ja rahulik toimetamine hommikul. Võhmale sellega ei saa.

Aiatööd

Tegevus: porgandite harvendamine, peenarde kõplamine, mõne kartuli noppimine, rohimine.

Samme: 1653.

Distants: 1 km ja 160 meetrit.

Keskmine SLS: 97, maksimum 130.

Kalorikulu tunnis: 185 kcal.

Kommentaar: Peenarde vahel küürutamine teeb selja kangeks, kõplamisega saavad käed enim vatti ja seda järjepidevalt tehes oleks pulss kogu aeg üle 120. Kuigi kõplamisel oli liikumist vähe, siis pedomeeter luges umbrohu nahutamisel tekkiva kõikumise ikkagi sammudeks. 

Jooksmine

Tegevus: jooksutreening.

Samme: 9945.

Distants: 11 km 50 meetrit.

Keskmine SLS: 175, maksimum: 181.

Kalorikulu tunnis: 765 kcal.

Kommentaar: Keskmisest pisut kiiremas tempos jooks.

Lapsega mängimine

Tegevus: mänguautodega ühest toast teise kihutamine, akrobaatika lapsega, palli peal hüpitamine, tantsimine, masseerimine.

Samme: 1850.

Distants: 1 km 300 meetrit.

Keskmine SLS: 92, maksimum 138.

Kalorikulu tunnis: 156 kcal.

Kommentaar: Kuigi keskmine SLS tuleb madalam kui aiatöödel, siis ühest toast teise jooksmisel läks nahk märjaks, võttis ruttu võhmale ja terve autoralli aja oli pulss üle 120. Eirasin lapse soove “Veel! Veel! Veel!” ja määrisin talle pähe idee massaažist, mil sain lõpuks puhata ja rahulikult istuda.

Ostlemine

Tegevus: tiir kaltsupoodi, riiete vaatamine, selga proovimine.

Samme: 900.

Distants: 630 meetrit.

Keskmine SLS: 104, maksimum 129.

Kalorikulu tunnis: 208 kcal.

Kommentaar: Imestan tõeliselt, et keskmine pulss on kõrgem kui teistel kodustel-välistel tegevustel. Koristamisel olin pidevalt liikumises ja jalgadel, kaltsupoetiirul seisin korduvalt paigal, nagu ka sammude arv näitab. Samas oli pulss märgatavalt kõrgem. Õhtuse tantsimisega, kus kargasin päris ohtralt ja täitsa higiseks, on vahe vaid 9 lööki.

Riidevahetuse ajal kerkis pulss isegi üle 120. Mõni ime, et šoppamine väsitab.

Tantsimine

Tegevus: ansamblitele tantsuline kaasaelamine Hiiu folgil.

Samme: 4344.

Distants: 3 km 41 meetrit.

Keskmine SLS: 113, maksimum 149.

Kalorikulu tunnis: 246 kcal.

Kommentaar: Sellega sai korralikult naha märjaks, aga distants ei tule ühe tunniga kindlasti üle kolme kilomeetri. Tasub teha sekundiga kolm puusanõksu ja pedomeeter loeb kohe kolm sammu, kuigi taidlesin vaid ühel kohal. Kuid kaloreid kulutab sellega kindlasti.

Energiabilanss tasakaalu!

Kui tegu on ühe väga aktiivse laupäevaga, kuhu kuulub kodu korrastamine, kvaliteetaeg lapsega, väike ostutuur ja õhtune tants, siis ainuüksi nende tegevustega kulub 914 kcal, võib läbida 7,355 kilomeetrit ja astuda 9968 sammu (soovituslik päevane norm!). Ajades ühe jooksutreeninguga päeva veel pöörasemaks, võib kulutada 1679 kcal, läbides 18,36 km ja astudes 19912 sammu.

Minu parameetrite juures (25aastane, 165 cm, 51 kg) on baasainevahetus 1321 kcal ehk see on kalorite hulk, mida mu keha põletab igasuguse kehalise aktiivsuseta. Kui lisada kodused toimetamised, siis tuleks päeva jooksul kaalu säilitamiseks tarbida 2235 kilokalorit ja jooksutreeningu lisamisel 3000 kilokalorit.

Kui ma söön ühel toidukorral keskmiselt 500 kcal ja neid toidukordi on mul päevas neli, siis oleksin sellise toimeka päeva puhul 1000 kcal defitsiidis. Ja ka ilma konkreetse trennita valitseks sellisel tegusal päeval kaloridefitsiit.

Sel puhul on ka mõistetav, miks ma teatud kiiretel perioodidel kuulun kehamassiindeksi järgi alakaaluliste sekka – tervislikult toitudes ei jaksa ma kõike tasa süüa.

TOP 3 kaloripõletajat

Igapäevategevustes (v.a jooksmine ja tantsimine) kulutavad kõige rohkem kaloreid

1. ostlemine (208 kcal tunnis),

2. aiatööd (185 kcal tunnis),

3. lapsega mängimine (156 kcal tunnis).

Kõige rahulikum tegevus päevas: tubade koristamine (119 kcal tunnis).

Artikkel ilmus täismahus 2013. aasta Tervis Plussi augustikuu numbris. 

0 kommentaari