2
fotot
Jaga:     
Uudised

PUUVILJADE hea toime TERVISELE

„Kes päevas ühe õuna ära sööb, ei pea arsti juurde minema” – see tuntud lause on maailmas populaarseks saanud.

Õunu soovitatakse süüa küll igapäevaselt, kuid sama olulised on ka teised puuviljad – viinamarjad, ananassid, kiivid, banaanid, kirsid, maasikad jt. Värsket puuvilja süües saame vajalikud kiudained, kuid lisaks ka magneesiumi ja kaaliumi, mis omakorda aitavad ennetada vererõhu tõusu. Uuemad soovitused anna- vadki suuna alustada söömist just puuviljaga, mida tuleks närida aeglaselt ja rahulikult.

Küll ei tohi liialdada tsitruselistega nagu sidrunid, apelsinid, mandariinid, greibid. Organism saab liialt oksaalhapet ja see võib tekitada neerukive.

Puuvilju süües saame suhteliselt vähe kaloreid, ka ei suurene veres kolesterooli tase. Suhteliselt vähe saame ka rasva ja valku, kuid õnneks sellest terviseprobleeme ei teki.

Seevastu sisaldavad puuviljad rikkalikult süsivesikuid, mis on väga vajalikud vaimse töö, raske kehalise tegevuse või sportimise korral. Ka vajalikud kiudained saame kätte just puuviljadest. Juba 1961. aastal hakati USA-s soovitama veresoonte lupjumise ja südamein- farkti ennetamiseks süüa 2–3 õuna päevas, see soovitus kehtib tänaseni.

Puuviljades on väga palju A-, B- ja C-vitamiine, mineraalaineid ja mikroelemente, mis toimivad soodsalt seedeelundites, südamevereringes, lüm süsteemis, närvisüsteemis, peaajus. Nendes on ka õige naatriumi-kaaliumi suhe, mis on kasulik südamele, samuti õige tasakaal kaltsiumi, magneesiumi ja fosfori vahel. Puuvili sisaldab veel kroomi, koobaltit, mangaani, joodi, oori, seleeni.

Tervislik toime on aga eelkõige puuviljades sisalduvatel bioavonoididel. See toime avaldub tänu kõrgele C-vitamiini sisaldusele paljude haiguste vastu, näiteks veenipõletik, hemorroidid, reuma, kõrge vererõhk, kõrge kolesterooli tase. Hea toime on muidugi ka immuunsusele, nii oleme vähem haiged. Teadusuuringutes on täheldatud, et kui saame toiduga vähe bioavonoide ja C-vitamiini, võib tekkida reuma ja liigesepõletik. Puuviljad sisaldavad ka palju mahla, mis lisaks janu kustutamisele mõjuvad hästi seedesüsteemile, vereringele, limaskestadele. Näiteks soe sidrunimahl aitab külmetuse ja gripi vastu.

Värsket puuvilja ei soovitata süüa koos muu toiduga, nii ei saa me vajalikke tervislikke aineid. Pigem tuleb neid süüa kas peale lõunasööki või enne einestama hakkamist. Kui tahame kehakaalu langetada või nn organismi puhastada, soovitatakse ka puuviljapäeva ehk süüa päeva jooksul vaid puuvilju.

Artikkel ilmus väljaande Liikumine ja sport 2015. aasta numbris.

0 kommentaari