2
fotot
Jaga:     
Uudised

Kas peaksid SUHKRUST loobuma? (4)

‘’Ma pean vähem suhkrut sööma. See aitab mul kindlasti kaalus alla võtta ja teeb enesetunde kordades paremaks. Võib-olla peaks suhkruvabu tooteid hakkama ostma? Kuigi need on palju kallimad, siis tervise nimel võib ju. Eksju? Aga kas ma puuvilju võin süüa? Nad on ju ka päris suhkrurikkad, ’’ mõtled sa endamisi. Suhkur on kaua aega olnud vihatud peksukott. Sloganid nagu ‘suhkruvaba elu’ ja ‘hea vs. halb suhkur’ ei ole jätnud meid kedagi külmaks. Valgeks surmaks tituleeritud lihtsuhkru lugu hakkamegi täna lahti harutama.

SUHKRUD ON LAHUSTUVAD SÜSIVESIKUD

Eelmises postituses klassifitseerisime süsivesikuid keemilise struktuuri alusel. Kui see sul kogemata vahele jäi, siis soovitan soojalt enne edasilugemist astuda läbi siit. Teeb elu põnevamaks!

Suhkruid nimetatakse lahustuvateks süsivesikuteks, mille peamiseks funktsiooniks on olla organismi energiaallikaks. Okei. See ei tulnud üllatusena, sest suhkrurikkad kommid ja koogid ongi ju parajad kaloripommid!? Monosahhariidid glükoos (levinuim suhkur looduses), fruktoos, galaktoos ja disahhariidid sahharoos, laktoos, maltoos ongi need paharetid, keda nimetatakse lihtsuhkruteks. Disahhariidid lagundatakse ensüümide poolt kaheks monosahhariidiks, mis siis soolestikus kiirelt imenduda saavad. Monosahhariidid on lihtsasti imenduvad ning ei vaja eelnevat kehapoolset töötlemist.

Kuna suhkrute teema on nii kirgiküttev, siis kutsuti Ühendkuningriikides kokku vastav Toidusuhkru ja Inimhaiguste Paneel (COMA Panel on Dietary sugars and Human Disease)! Sealt tulenevalt klassifitseeritakse lihtsuhkruid vastavalt nende metaboolsele kättesaadavusele loomuomasteks ja mitte- loomuomasteks suhkruteks (intrinsic and extrinsic sugars). Lihtsuse mõttes, lisasin alla väikse joonise, mille abil on sul hea suhkrute liigitust jälgida. Eestisse pole keegi veel taolist süsteemi toonud.

MIS ON LOOMUOMASED SUHKRUD? 

Loomuomased suhkrud on looduslikult esinevad, mis tähendab, et neid leidub taimede rakustruktuurides. Näiteks puu- ja juurviljades esinevad glükoosi, fruktoosi ning sahharoosi peetakse loomuomasteks suhkruteks, sest on vilja valmimise üheks lõpp-produktiks. Lisaks, kaasnevad taimede tarbimisega alati ka erinevad toitained (vitamiinid, kiudained, antioksüdandid).

Mina näiteks arvasin, et puuviljad oma suhkrurikkusega tõstavad kiirelt veresuhkrut ja ei sobi seepärast diabeetikutele ja kaalulangetajatele. Tegelikult on enamus puuvilju madala või keskmise glükeemiline indeksiga ehk siis tõstavad veresuhkrut ühtlaselt ning sobivad mõõdukas koguses söömiseks. Veresuhkru stabiilse tõusu tagavad ka puu- ja juurviljades olevad lahustuvad ja mittelahtustuvad kiudained, mis aitavad kõhul paremini läbi käia ja aeglustavad suhkru imendumist. Loomuomaste suhkrute tarvitamisega ei ole siiani seostatud ühtegi tervisele kahjulikku mõju. Seega, ära karda loomuomaseid suhkruid, vaid hoopis naudi neid.

MIS ON MITTE-LOOMUOMASED SUHKRUD? 

Mitte-loomuomased suhkrud võivad samuti olla looduslikud ning töötlemata, kuid nad ei avaldu taimsetes rakkudes, vaid on toitudele kellegi poolt lisatud. Nagu enne sai välja toodud, on puuviljades sisalduvad suhkrud (ehk siis loomuomased suhkurd) sinna tekkinud valmimise käigus. Mitte-loomuomaste suhkrute alla käivad tootja, koka ja tarbija poolt lisatud mono- ja disahhariidid; ning nii valge kui pruun suhkur, igasugused moekad siirupid, mesi, puuviljamahl aga ka piimasuhkur.

Piimas sisalduv piimasuhkur ehk laktoos ei ole loomuomaste suhkrute sarnaselt taimerakus esinev ega ka mitte-loomuomase suhkru moodi lisatud. Tema vajab lausa oma alakategooriat! Sestap pidasid eksperdid vajalikuks liigitada mitte-loomuomased suhkrud omakorda piimasuhkruks (extrinsic milk sugar) ja lisatud suhkruks (non-milk extrinsic sugar).

Lisatud suhkrud ongi need ‘pahad poisid’, mida peaksime oma toidulaual piirama. Aidates kaasa hambakaariese tekkele, peavad ka hambaarstid nende vähendamist oluliseks. Enne mainitud Toidusuhkru ja Inimhaiguste Paneel otsustas, et terve populatsiooni keskmine lisatud suhkru tarbimine ei tohiks ületada 30g/päevas ehk 5% päevasest energiakogusest. Ürita samm-sammult asendada lisatud suhkur loomuomaste suhkrutega ning su keha tänab sind.

JÕUDSIME TUUMANI 

Süsivesikuid ehk kõiki lahustuvaid mono- ja disahhariide peetakse ekslikult halbadeks. Loomuomased suhkrud, mis paiknevad puu- ja juurviljades ning piimasuhkur piimatoodetes ei ole tervisele kahjulikud ega ole seotud metaboolsete haigustega. Loomuomane suhkur = hea suhkur.

Mitte-loomuomase, täpsemalt lisatud suhkru osakaalu toitumises tuleks aga kindlasti endal teadlikult jälgida. Lisatud suhkur = halb suhkur. Nagu välja tuli, võib tervisele kahjulikuks nimetada vaid suures koguses mitte-loomuomast lisatud suhkrut!! Sestap, ei ole sul tarvis ega ka tervislik piirata loomuomaste suhkrute kogust oma toitumises.

Vali endale kolm suhkrurikast toitu/jooki, mille tarbimist peaksid vähendama. Näiteks, ürita järgneva nädala jooksul panna vähem lisatud suhkrut tee ja kohvi sisse, söö suure koogitüki asemel pool ja terve paki küpsiste asemel veerand. Sealjuures asenda ära jäetud toidukogus loomuomase suhkru ehk puuviljaga. Nii ei ole sa liialt piirav, kuid tarbid lisatud suhkrut mõõdukamas koguses. Proovi end sellega harjutada umbes nädal ning kirjuta, mis tunded sinus tekkisid (läks meelest ära, tee tundus mage, suhkruvajadus jne). 

Loe ka teisi Tervisefoorumi postitusi http://tervisefoorum.ee/category/blogi!

4 kommentaari

J
Jäta kasvõi  /   18:52, 4. veebr 2017
üldse söömata. Kui istuda päevad läbi taguotsa laiaks, ei aitaükski kaalulangetuse variant. Söö, mida tahad, aga liigu palju ja just väljas. Ei pea seejuures teadlaste valemeid pähe taguma.
F
f  /   21:26, 4. veebr 2017
mida iganes, enda peal korduvalt ära testinud: puuviljasuhkur sobib, on energiat ja nahk ilus. valge suhkruga tooted - väsimus, nahaprobleemid jm põletikud üsna ruttu platsis.
S
se-to  /   22:14, 4. veebr 2017
Suhkrumaksu õigustamiseks sobivad kõik lollused!
W
Wanamees  /   08:45, 5. veebr 2017
Süüa võib kõike, ainult õgima ei pea, igal asjal on mõõt...